Risicomanagement
De gemeente Den Haag is naast de financiele risico’s zoals toegelicht in paragraaf 3.3, ook bezig de niet financiele risico’s in de diensten te beheersen. Dit bredere risicomanagement bestaat uit fraude risicomanagement en fraude risicoanalyse . En daarnaast uit risicoanalyse op de belangrijkste niet financiele (overig) risico’s.
Het team risicomanagement DBV organiseert samen met de diensten fraude risicoanalyses met als doel fraude te voorkomen, door middel van gesprekken met de diensten, medewerkers en experts. Het fraude risicomanagement geeft inzicht in het gemeentelijk fraudebeleid op het niveau van Preventie, Detectie en Respons en twaalf onderliggende thema’s. De fraude risicoanalyse wordt samen met de diensten jaarlijks uitgevoerd. Over het fraudebeleid en de bevindingen uit de gesprekken wordt gerapporteerd aan het bestuur.
Het team risicomanagement DBV organiseert samen met de diensten ook risicoanalyses op de belangrijkste niet financiele risico’s (overig) en maatregelen per dienst om tot een gemeentebreed risicoprofiel te komen. Over de risico’s en maatregelen wordt gerapporteerd aan het GMT.
Resilience
Naast risico's die direct gevolgen hebben op de begroting en toegelicht worden in paragraaf 3.3 weerstandsvermogen, zijn er ontwikkelingen die op de langere termijn de robuustheid van de financiële positie van de stad kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan vergrijzing, klimaatveranderingen, energietekorten of zeespiegelstijging. Het is belangrijk om ook mogelijke ontwikkelingen op dit punt te kennen. Daartoe brengt het Resilience team Den Haag, in dialoog met de rest van de organisatie en met behulp van een risicobeoordelingskader, continu in kaart of, en zo ja welke tegenslagen de stad mogelijk kunnen treffen en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar deze risico’s zelf, maar ook naar hun onderlinge samenhang en complexiteit. Via onderzoek, monitoring, samenwerking, gezamenlijk leren en innoveren wordt ingezet op het versterken van de veerkracht van zowel de stad als de gemeentelijke organisatie om beter te kunnen omgaan met onverwachte verstoringen (shocks) en langdurige uitdagingen (stresses).