Openbaarheid
In 2025 werken we verder aan de taken die voortvloeien uit de Wet open overheid (Woo). Een open overheid draagt bij aan het (herstel van) vertrouwen tussen overheid en inwoners. Het zorgt ook voor een grotere betrokkenheid en participatie van inwoners bij de manier waarop hun woon- en leefomgeving is ingericht en hoe de gemeente wordt bestuurd. Het beter vindbaar en toegankelijk maken van informatie draagt ook bij aan de verbetering van de interne samenwerking.
Passieve openbaarheid
De zogenaamde Woo-verzoeken worden behandeld door het centrale Woo-bureau, gepositioneerd bij DBV/JZ, in nauwe samenwerking met de diensten. De gemeente ontvangt jaarlijks rond de 350 verzoeken. Het proces voor de behandeling van Woo-verzoeken is ingericht. Om Woo-verzoeker vaker binnen de wettelijke termijn te kunnen afhandelen moet het proces strakker worden gevolgd. Daar gaat het Woo-bureau zich komende periode op richten.
Actieve openbaarheid
Per 1 november 2024 moeten de eerste informatiecategorieën verplicht actief openbaar worden gemaakt. Voor de gemeente betreft het de volgende categorieën:
- wet- en regelgeving;
- overige besluiten van algemene strekking;
- organisatie en werkwijze;
- bereikbaarheidsgegevens.
Voor de overige informatiecategorieën zijn de inwerkingtredingsdatums voor de verplichting tot actieve openbaarmaking nog niet bepaald. In 2024 en 2025 wordt de organisatie hierover verder geïnformeerd - onder andere door e-learnings. Daarnaast bereiden we de organisatie voor op de verplichte openbaarmaking van overige informatie die later volgt.
In 2024 is er een Strategisch kader en beleidsdocument en een daarop gebaseerde roadmap voor de verdere implementatie van actieve openbaarheid opgesteld Eind 2024 zullen deze in de lijn worden aangeboden ter vaststelling. Hierna zullen beide documenten gelden als leidraad voor verdere activiteiten op dit gebied in 2025 en verder.
Verbetering informatiehuishouding
De informatiehuishouding van de gemeente Den Haag is niet op orde (RIS 318000). Door de provinciaal toezichthouder is daarom gevraagd een verbeterplan op te stellen. In 2024 zet de gemeentelijke organisatie stappen om de bevindingen van de gemeentelijk toezichthouder die nu realiseerbaar zijn op te lossen en om de totale opgave in beeld te brengen in een verbeterplan. De focus ligt hierbij primair op de basis op orde krijgen. In 2024 wordt de achterstand in vernietiging van papieren en digitale informatie gemeentebreed in kaart gebracht en er wordt gestart met het reduceren daarvan.