2.7 Werk en inkomen
Portefeuillehouders: Nur Icar en Marielle Vavier
Ambitie
Inleiding
In deze begroting kijken we vooruit naar een nieuw jaar. Maar zo halverwege deze coalitieperiode maken we ook de balans op. In 2025 zetten we verdere stappen om onze inwoners perspectief te bieden. Belangrijke speerpunten voor komend jaar zijn het versterken van de bestaanszekerheid, de aanpak van de krapte op de arbeidsmarkt en het aan het werk helpen van inwoners met een uitkering.
Het CPB schat in dat de doorsnee koopkracht voor alle huishoudens in de periode 2025-2028 gemiddeld stijgt met 0,2% per jaar. Onder uitkeringsgerechtigden stijgt de doorsnee koopkracht gemiddeld met 0,5% per jaar. De inschatting is dat het aantal personen in armoede in 2028 met 0,7%-punt daalt. Dit zijn verbeteringen met een relatief beperkte impact, en de inschatting is dat dit nauwelijks invloed heeft op het aantal inwoners dat een beroep zal doen op (inkomens)ondersteuning door de gemeente.
Ondanks de aanhoudende krappe arbeidsmarkt is de verwachting dat de werkloosheid de komende jaren toeneemt. De werkloosheid blijft wel relatief laag vergeleken met eerdere jaren. De verwachting is dat ook de omvang van de bijstand weer iets zal stijgen. Als gemeente zetten we ons in om zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen. Maar de mensen die nu nog aan de kant staan, zijn meestal niet in staat om (op korte termijn) toe te treden tot de arbeidsmarkt en hebben in veel gevallen intensieve ondersteuning nodig. Daar passen we onze dienstverlening op aan.
Tevens trekken we lering uit het rapport Blind voor Mens en Recht van de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening. Dit rapport is opgesteld naar aanleiding van de kinderopvangtoeslagaffaire en laat zien hoe ernstig mensen in de knel kunnen komen als de overheid mensen en hun rechten onvoldoende beschermt. Hoewel de aanbevelingen primair gericht zijn op de landelijke overheid, is het ook van belang om te bezien hoe we als gemeente kunnen leren van deze aanbevelingen. Dit doen we in samenhang met het Programma Maatwerk en Regie en de ervaringen die we hier al hebben opgedaan. Daarnaast werken we aan het verbeteren van de dienstverlening en de integrale en gebiedsgerichte aanpak maatschappelijke doelstellingen op het terrein van leefbaarheid, armoede en jeugdhulppreventie. In het bijzonder wordt ingezet op het ondersteunen van inwoners die in bestaansonzekerheid leven door o.a. het versterken van Helpdesk Geldzaken.
In de gesprekken met het nieuwe kabinet zullen we blijven pleiten voor het verhogen van het sociaal minimum, het vereenvoudigen van de sociale zekerheid en het toeslagenstelsel, en het herzien van de Participatiewet. Het is noodzakelijk dat het Rijk de basis op orde brengt, zodat onze inwoners de ondersteuning krijgen die nodig is, en werken altijd loont.
Samenvatting
Dit programma gaat om het bieden van bestaanszekerheid aan alle Hagenaars. Er zijn 4 kerndoelen:
- De gemeente ondersteunt inwoners bij het realiseren van financiële bestaanszekerheid. De gemeente draagt bij aan een stabiel en voorspelbaar inkomen voor burgers zodat zij mee kunnen doen in de samenleving.
- We ontwikkelen en begeleiden jaarlijks mensen op basis van de Participatiewet naar een volgende stap, bij voorkeur een betaalde baan, waarmee we zorgen voor een meer inclusieve arbeidsmarkt.
- In Den Haag bieden we inwoners perspectief. Onze inzet is gericht op gelijkwaardig meedoen aan de samenleving en preventie van zwaardere problematiek en hogere maatschappelijke kosten.
- We voeren een sociaal armoedebeleid, waarmee we Hagenaars in armoede perspectief geven en laten meedoen in de stad. We zetten meer in op gelijke kansen voor kinderen.
bedragen x € 1.000 | ||||||
Realisatie | Begroting | |||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 685.325 | 706.983 | 690.936 | 680.843 | 660.667 | 653.942 |
Baten | 420.371 | 451.020 | 423.075 | 420.134 | 417.175 | 416.425 |
Saldo exclusief reserves | 264.954 | 255.963 | 267.860 | 260.709 | 243.492 | 237.517 |
Toevoegingen | 58.375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 43.750 | 9.667 | 19.320 | 15.887 | 5.877 | 0 |
Saldo inclusief reserves | 279.579 | 246.296 | 248.540 | 244.822 | 237.614 | 237.517 |
De lasten en baten voor 2025 zijn als volgt onderverdeeld over de activiteiten binnen dit programma. In deze tabel zijn de lasten en toevoegingen bij elkaar opgeteld, evenals de baten en onttrekkingen.
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||
Activiteiten 2025 | Lasten | Baten | Saldo | |
1. | Werk (Cl. 1a) | 97.128 | 37.556 | 59.572 |
---|---|---|---|---|
2. | Sociale werkvoorziening (Cl. 1b) | 54.020 | 9.762 | 44.258 |
3. | Inkomen (Cl. 2) | 446.850 | 386.763 | 60.087 |
4. | Minimabeleid (Cl. 3a) | 56.839 | 2.390 | 54.449 |
5. | Schuldenbeleid (Cl. 3b) | 36.098 | 5.924 | 30.173 |
Totaal | 690.936 | 442.395 | 248.540 |