Openbare orde en veiligheid
Portefeuillehouder: Jan van Zanen
Ambitie
De gemeente wil dat Den Haag een veilige stad is en blijft voor bewoners, ondernemers, organisaties en bezoekers.
Samenvatting
De veiligheidssituatie in Den Haag is sterk veranderd het afgelopen decennium. De veiligheidssituatie is vanuit verschillende perspectieven sterk verbeterd, maar in de loop van de tijd zijn er ook nieuwe trends en ontwikkelingen die vragen om inzet van de (veiligheids)partners. Ook zijn de kaders waarbinnen de gemeente opereert in beweging. In januari 2023 zijn, zoals gebruikelijk bij de start van een gemeenteraads- en collegeperiode, de ambities, de hoofdlijnen van het veiligheidsbeleid en de prioriteiten voor de komende jaren vastgelegd in een nieuw Integraal Veiligheidsplan (IVP, RIS313807).
Het college wil dat Den Haag veiliger is in 2026 dan in 2021 (RIS313807). In 2025 werken we aan de realisatie van de ambities uit het IVP:
- Het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid in Den Haag, vooral in de kwetsbare gebieden die achterblijven ten opzichte van het Haags gemiddelde.
- Bewoners voelen zich veiliger dan in 2021;
- Bewoners zijn meer bereid om aangifte of melding te doen als hen iets overkomt. Indicator daarvoor is de aangiftebereidheid en de meldingsbereidheid.
- Ondermijnende criminaliteit komt minder vaak voor;
- Jeugdigen raken minder vaak betrokken bij rivaliserende, gewelddadige en andere problematische jeugdgroepen waarmee een daling in het gebruik van (steek)wapens en handel in drugs kan worden ingezet.
- De geregistreerde misdrijf- en overlastcijfers nemen in de kwetsbare gebieden af ten opzichte van 2021. Het gaat om de investeringsgebieden Den Haag Zuidwest, Scheveningse kuststrook, Zevensprong, Weimarstraat/Beeklaan, Van Baerlestraat/Jan Luykenlaan, Rustenburg-Oostbroek, Transvaal, Schilderswijk, Duindorp en Laak Centraal. De veiligheid in andere (minder kwetsbare) gebieden blijft in ieder geval gelijk.
- Ten slotte wil het college dat Den Haag weerbaarder is tegen digitale veiligheidsincidenten, cybercriminaliteit en gedigitaliseerde vormen van criminaliteit, ondermijning en radicalisering/extremisme.
bedragen x € 1.000 | ||||||
Realisatie | Begroting | |||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 68.024 | 91.140 | 89.300 | 85.228 | 80.842 | 81.020 |
Baten | 7.358 | 17.964 | 14.153 | 10.122 | 7.135 | 6.989 |
Saldo exclusief reserves | 60.667 | 73.176 | 75.147 | 75.106 | 73.707 | 74.031 |
Toevoegingen | 4.008 | 3.286 | 3.286 | 3.286 | 3.286 | 3.286 |
Onttrekkingen | 4.008 | 2.331 | 2.039 | 2.107 | 2.209 | 2.584 |
Saldo inclusief reserves | 60.667 | 74.131 | 76.394 | 76.285 | 74.784 | 74.733 |
De lasten en baten voor 2025 zijn als volgt onderverdeeld over de activiteiten binnen dit programma. In deze tabel zijn de lasten en toevoegingen bij elkaar opgeteld, evenals de baten en onttrekkingen.
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||
Activiteiten 2025 | Lasten | Baten | Saldo | |
1. | Bestrijding onveiligheid | 30.535 | 14.153 | 16.382 |
---|---|---|---|---|
2. | Strandveiligheid | 1.714 | 0 | 1.714 |
3. | Brandweer en rampenbestrijding | 60.337 | 2.039 | 58.298 |
Totaal | 92.586 | 16.192 | 76.394 |