Paragrafen

Bedrijfsvoering

Prettige en veilige werkomgeving voor alle medewerkers
Ook in 2025 werken we aan een prettige en veilige werkomgeving voor alle medewerkers. Dit doen we onder meer door uitvoering te geven aan het Programma Werkomgeving (RIS316402). Een van de hierin gestelde doelen is het realiseren van een dialoogcultuur. Daarom zorgen we ervoor dat in 2025 de implementatie van het Haagse gesprek gerealiseerd is en dat alle medewerkers met hun leidinggevenden minimaal één keer dit Haagse gesprek over ontwikkeling en resultaten voeren. Daarnaast zetten we in op onderlinge ontmoeting en zien in het Haags Ontwikkelprogramma dé ontmoetingsplek voor medewerkers uit de hele organisatie. In 2025 nemen ongeveer 1.000 medewerkers deel aan dit programma. Deze medewerkers ontmoeten elkaar daardoor niet alleen, ze krijgen ook meer inzicht in de koers van de organisatie.

Bij het realiseren van een prettige en veilige werkomgeving hoort ook dat medewerkers vitaal en fit zijn en blijven. Duurzame inzetbaarheid van medewerkers is essentieel. Onze vitaliteitsdienstverlening wordt daarom beter zicht- en vindbaar (op Werknet) voor medewerkers en leidinggevenden. Ook zetten we bij onze vitaliteitsaanpak in op preventieve interventies, bijvoorbeeld in het aanbod vanuit het Arbocentrum, en hebben we extra aandacht voor mantelzorg, financieel fit, jongere medewerkers en medewerkers die werkzaam zijn in fysiek zware functies. Tot slot werken we nauw samen met de arbodienstverlener in het optimaal begeleiden en laten re-integreren van medewerkers in de organisatie of daarbuiten.  

Verstevigen van onze arbeidsmarktpositie
Door bijvoorbeeld de toenemende invloed van technologie, vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt verandert de arbeidsmarkt in hoog tempo. Mede om deze redenen is het belangrijk onze arbeidsmarktpositie te verstevigen. Om de toenemende werklast in een schaarse arbeidsmarkt en met minder inhuur te kunnen invullen, moeten we ervoor zorgen dat de beschikbare interne capaciteit en talenten optimaal worden benut. Dit vraagt om het toekomstbestendig verbeteren van de Instroom-Doorstroom-Uitstroom (IDU). Dit maakt onderdeel uit van het Actieplan ‘Grip op interne doorstroom en externe inhuur' (RIS317646). In de Staat van de Organisatie, die met de gemeenteraad gedeeld zal worden, is meer informatie opgenomen hierover.

Onze gemeente profileert zich op de arbeidsmarkt met een herkenbare propositie die gebaseerd is op de organisatiewaarden en met Haags leiderschap (zie ook RIS316402). Dit draagt bij aan het vergroten van onze bekendheid, onder meer bij startende professionals en studenten. Op deze manier versterken we ook onze zogenoemde campusrecruitment, waarbij we investeren in stages onder deze groepen. Met de andere G4-steden en drie provincies wisselen we successen uit en leren we van elkaar waar het gaat om het verstevigen van de arbeidsmarktpositie.

Als laatste zetten we in op moderne en concurrerende arbeidsvoorwaarden en onderzoeken daarom de mogelijkheden voor een verbeterde vergoedingsregeling voor woon-werkverkeer.

Diversiteit en inclusie
We blijven werk maken van diversiteit en inclusie (RIS309079). Hierbij zorgen we ervoor dat gelijkwaardigheid en kansengelijkheid in ons dagelijks functioneren. We continueren onze inzet voor een inclusief wervings- en antidiscriminatiebeleid (zie RIS319347) en gebruiken medewerkersnetwerken hierin als klankbord. Ook werken we aan meer diversiteit aan de top van de organisatie en willen we meer bewustzijn creëren rondom (maatschappelijke) sensitiviteit van en naar medewerkers, bijvoorbeeld via dialoogtafels. Tot slot willen we ook via onze gebouwen werken aan een inclusieve (en toegankelijke) werkomgeving. Daarom willen we in 2025 meer genderneutrale toiletten realiseren en verbeteren we kolf- en stilteruimtes.

Formatie (in fte)

2025

2026

2027

2028

Vast

9.259

9.259

9.259

9.259

Tijdelijk

466

451

412

412

Totaal formatie

9.725

9.710

9.672

9.672

Primair proces*

6.845

6.861

6.826

6.826

Overhead

2.881

2.850

2.846

2.846

Totaal formatie

9.725

9.710

9.672

9.672

Percentage overhead

29,6%

29,3%

29,4%

29,4%

*  Beleidstaken, primair proces en uitvoerende taken in eigen beheer            

Organisatiekosten
Organisatiekosten zijn de noodzakelijke financiële middelen die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie (exclusief bestuur).

Organisatiekosten bestaan uit de loonkosten voor het ambtelijk apparaat, inhuur externen, vorming en opleiding, huisvestings- en facilitaire kosten, ICT kosten, kapitaallasten (afschrijvingen en rente, mits deze betrekking hebben op het laten functioneren van de organisatie, en overige materiële kosten. Naast de lasten worden er ook nog externe baten gerealiseerd.

(bedragen x € 1.000)

Organisatiekosten per kostensoort

2025

2026

2027

2028

Personele kosten

Salarissen en sociale lasten eigen personeel

869.158

866.339

861.222

857.911

Inhuur externen m.b.t. apparaat

35.163

34.053

33.480

33.480

Vorming en opleiding

13.583

13.575

13.540

13.540

Huisvesting

Basiswerkplekken personeel (huisvesting, automatisering, HRS)

59.700

59.700

59.700

59.700

Overig

Overige automatiseringskosten

46.149

47.068

47.487

47.487

Kapitaallasten (rente en afschrijving)

19.343

16.506

12.425

10.699

Overige Organisatiekosten

19.580

12.250

13.147

14.875

Externe baten

-6.489

-6.464

-6.464

-6.464

Totaal apparaat

1.056.187

1.043.027

1.034.537

1.031.228

De organisatiekosten worden op basis van verdeelsleutels als indirecte kosten toegerekend aan de beleidsprogramma's, het overzicht overhead, en aan de balans.

In de volgende tabel ziet u de toegerekende organisatiekosten per programma.

(bedragen x € 1.000)

Organisatiekosten per programma

2025

2026

2027

2028

01 - Gemeenteraad

10.535

10.535

10.535

10.535

02 - College en Bestuur

2.376

2.376

2.376

2.376

03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie

21.357

20.532

20.532

20.532

04 - Openbare orde en Veiligheid

10.634

10.634

10.060

10.060

05 - Cultuur en Bibliotheek

31.664

31.664

31.641

31.641

06 - Onderwijs

16.087

15.711

15.577

14.353

07 - Werk en Inkomen

156.981

151.926

152.890

152.854

08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

120.739

120.100

119.793

119.792

09 - Buitenruimte

72.376

71.379

71.005

71.006

10 - Sport

23.888

23.899

23.906

23.906

11 - Economie

10.376

10.376

10.066

10.066

12 - Mobiliteit

33.211

34.596

33.692

33.889

13 - Stadsontwikkeling en Wonen

58.292

58.936

59.619

59.335

14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening

39.349

39.214

39.214

39.214

15 - Financiën

13.346

13.338

13.311

13.311

16 - Overhead

389.268

382.103

374.688

372.726

Subtotaal programma's

1.010.479

997.319

988.905

985.596

Balans (voorzieningen/onderhanden werk/activa)

- primair proces

45.370

45.370

45.294

45.294

- overhead

338

338

338

338

Subtotaal balans

45.708

45.708

45.632

45.632

Totaal apparaat

1.056.187

1.043.027

1.034.537

1.031.228

Taakstellende bezuiniging op apparaatskosten
In de begroting is een taakstellende bezuiniging op apparaatskosten opgenomen. Deze bedraagt € 3 mln. in 2025 en loopt op tot € 9 mln. structureel vanaf 2026. Voor 2025 is de taakstelling in de begroting verwerkt via een efficiencytaakstelling per dienst, conform de specifieke interne verdeelsleutel per dienst. (Zo heeft bijvoorbeeld de dienst Bedrijfsvoering haar aandeel in de taakstelling voor 2024 van € 0,3 mln. geheel gerealiseerd door het verambtelijken van de externe inhuur). Invulling van de taakstelling 2026 en verder vindt plaats via een betere gestroomlijnde dienstverlening, minder bureaucratie, een optimale IT en overige efficiencyvoordelen. Hiertoe zijn een aantal gemeentebrede businesscases in uitvoering, aangevuld met decentrale oplossingen in verschillende organisatieonderdelen. De centrale businesscases zien bijvoorbeeld toe op het afstoten van onbenutte kantoorhuisvesting op basis van het strategisch huisvestingsplan (verwachte voordeel vanaf 2026 van € 2,0 mln. structureel) en het maximaal afbouwen van intern verrekenen tussen diensten, waardoor de administratieve lasten verminderen (verwacht voordeel vanaf 2025 van € o,5 mln. structureel). Voor de decentrale oplossingen wordt ingezet op het automatiseren/robotiseren van een aantal klantprocessen en het terugdringen van externe inhuur, waarmee de continuïteit in de organisatie verhoogd wordt.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren (Rijk) 

Eenheid

Realisatie 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Bezetting                                                                            

Fte per 1.000 inwoners                             

16,7

n.v.t.

n.v.t.

Formatie                                                                  

Fte per 1.000 inwoners                             

16,5

16.4

17,2

Apparaatskosten                                                                

Kosten per inwoner (€)                                         

 1.638

1.762

1.864

Externe inhuur

Kosten als % van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen

17,7%

15%

15%

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 09:27:08 met de export van 09/24/2024 15:21:22