Prettige en veilige werkomgeving voor alle medewerkers
Ook in 2025 werken we aan een prettige en veilige werkomgeving voor alle medewerkers. Dit doen we onder meer door uitvoering te geven aan het Programma Werkomgeving (RIS316402). Een van de hierin gestelde doelen is het realiseren van een dialoogcultuur. Daarom zorgen we ervoor dat in 2025 de implementatie van het Haagse gesprek gerealiseerd is en dat alle medewerkers met hun leidinggevenden minimaal één keer dit Haagse gesprek over ontwikkeling en resultaten voeren. Daarnaast zetten we in op onderlinge ontmoeting en zien in het Haags Ontwikkelprogramma dé ontmoetingsplek voor medewerkers uit de hele organisatie. In 2025 nemen ongeveer 1.000 medewerkers deel aan dit programma. Deze medewerkers ontmoeten elkaar daardoor niet alleen, ze krijgen ook meer inzicht in de koers van de organisatie.
Bij het realiseren van een prettige en veilige werkomgeving hoort ook dat medewerkers vitaal en fit zijn en blijven. Duurzame inzetbaarheid van medewerkers is essentieel. Onze vitaliteitsdienstverlening wordt daarom beter zicht- en vindbaar (op Werknet) voor medewerkers en leidinggevenden. Ook zetten we bij onze vitaliteitsaanpak in op preventieve interventies, bijvoorbeeld in het aanbod vanuit het Arbocentrum, en hebben we extra aandacht voor mantelzorg, financieel fit, jongere medewerkers en medewerkers die werkzaam zijn in fysiek zware functies. Tot slot werken we nauw samen met de arbodienstverlener in het optimaal begeleiden en laten re-integreren van medewerkers in de organisatie of daarbuiten.
Verstevigen van onze arbeidsmarktpositie
Door bijvoorbeeld de toenemende invloed van technologie, vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt verandert de arbeidsmarkt in hoog tempo. Mede om deze redenen is het belangrijk onze arbeidsmarktpositie te verstevigen. Om de toenemende werklast in een schaarse arbeidsmarkt en met minder inhuur te kunnen invullen, moeten we ervoor zorgen dat de beschikbare interne capaciteit en talenten optimaal worden benut. Dit vraagt om het toekomstbestendig verbeteren van de Instroom-Doorstroom-Uitstroom (IDU). Dit maakt onderdeel uit van het Actieplan ‘Grip op interne doorstroom en externe inhuur' (RIS317646). In de Staat van de Organisatie, die met de gemeenteraad gedeeld zal worden, is meer informatie opgenomen hierover.
Onze gemeente profileert zich op de arbeidsmarkt met een herkenbare propositie die gebaseerd is op de organisatiewaarden en met Haags leiderschap (zie ook RIS316402). Dit draagt bij aan het vergroten van onze bekendheid, onder meer bij startende professionals en studenten. Op deze manier versterken we ook onze zogenoemde campusrecruitment, waarbij we investeren in stages onder deze groepen. Met de andere G4-steden en drie provincies wisselen we successen uit en leren we van elkaar waar het gaat om het verstevigen van de arbeidsmarktpositie.
Als laatste zetten we in op moderne en concurrerende arbeidsvoorwaarden en onderzoeken daarom de mogelijkheden voor een verbeterde vergoedingsregeling voor woon-werkverkeer.
Diversiteit en inclusie
We blijven werk maken van diversiteit en inclusie (RIS309079). Hierbij zorgen we ervoor dat gelijkwaardigheid en kansengelijkheid in ons dagelijks functioneren. We continueren onze inzet voor een inclusief wervings- en antidiscriminatiebeleid (zie RIS319347) en gebruiken medewerkersnetwerken hierin als klankbord. Ook werken we aan meer diversiteit aan de top van de organisatie en willen we meer bewustzijn creëren rondom (maatschappelijke) sensitiviteit van en naar medewerkers, bijvoorbeeld via dialoogtafels. Tot slot willen we ook via onze gebouwen werken aan een inclusieve (en toegankelijke) werkomgeving. Daarom willen we in 2025 meer genderneutrale toiletten realiseren en verbeteren we kolf- en stilteruimtes.
Formatie (in fte) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Vast | 9.259 | 9.259 | 9.259 | 9.259 |
Tijdelijk | 466 | 451 | 412 | 412 |
Totaal formatie | 9.725 | 9.710 | 9.672 | 9.672 |
Primair proces* | 6.845 | 6.861 | 6.826 | 6.826 |
Overhead | 2.881 | 2.850 | 2.846 | 2.846 |
Totaal formatie | 9.725 | 9.710 | 9.672 | 9.672 |
Percentage overhead | 29,6% | 29,3% | 29,4% | 29,4% |
* Beleidstaken, primair proces en uitvoerende taken in eigen beheer
Organisatiekosten
Organisatiekosten zijn de noodzakelijke financiële middelen die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie (exclusief bestuur).
Organisatiekosten bestaan uit de loonkosten voor het ambtelijk apparaat, inhuur externen, vorming en opleiding, huisvestings- en facilitaire kosten, ICT kosten, kapitaallasten (afschrijvingen en rente, mits deze betrekking hebben op het laten functioneren van de organisatie, en overige materiële kosten. Naast de lasten worden er ook nog externe baten gerealiseerd.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Organisatiekosten per kostensoort | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Personele kosten | ||||
Salarissen en sociale lasten eigen personeel | 869.158 | 866.339 | 861.222 | 857.911 |
Inhuur externen m.b.t. apparaat | 35.163 | 34.053 | 33.480 | 33.480 |
Vorming en opleiding | 13.583 | 13.575 | 13.540 | 13.540 |
Huisvesting | ||||
Basiswerkplekken personeel (huisvesting, automatisering, HRS) | 59.700 | 59.700 | 59.700 | 59.700 |
Overig | ||||
Overige automatiseringskosten | 46.149 | 47.068 | 47.487 | 47.487 |
Kapitaallasten (rente en afschrijving) | 19.343 | 16.506 | 12.425 | 10.699 |
Overige Organisatiekosten | 19.580 | 12.250 | 13.147 | 14.875 |
Externe baten | -6.489 | -6.464 | -6.464 | -6.464 |
Totaal apparaat | 1.056.187 | 1.043.027 | 1.034.537 | 1.031.228 |
De organisatiekosten worden op basis van verdeelsleutels als indirecte kosten toegerekend aan de beleidsprogramma's, het overzicht overhead, en aan de balans.
In de volgende tabel ziet u de toegerekende organisatiekosten per programma.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Organisatiekosten per programma | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
01 - Gemeenteraad | 10.535 | 10.535 | 10.535 | 10.535 |
02 - College en Bestuur | 2.376 | 2.376 | 2.376 | 2.376 |
03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie | 21.357 | 20.532 | 20.532 | 20.532 |
04 - Openbare orde en Veiligheid | 10.634 | 10.634 | 10.060 | 10.060 |
05 - Cultuur en Bibliotheek | 31.664 | 31.664 | 31.641 | 31.641 |
06 - Onderwijs | 16.087 | 15.711 | 15.577 | 14.353 |
07 - Werk en Inkomen | 156.981 | 151.926 | 152.890 | 152.854 |
08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid | 120.739 | 120.100 | 119.793 | 119.792 |
09 - Buitenruimte | 72.376 | 71.379 | 71.005 | 71.006 |
10 - Sport | 23.888 | 23.899 | 23.906 | 23.906 |
11 - Economie | 10.376 | 10.376 | 10.066 | 10.066 |
12 - Mobiliteit | 33.211 | 34.596 | 33.692 | 33.889 |
13 - Stadsontwikkeling en Wonen | 58.292 | 58.936 | 59.619 | 59.335 |
14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening | 39.349 | 39.214 | 39.214 | 39.214 |
15 - Financiën | 13.346 | 13.338 | 13.311 | 13.311 |
16 - Overhead | 389.268 | 382.103 | 374.688 | 372.726 |
Subtotaal programma's | 1.010.479 | 997.319 | 988.905 | 985.596 |
Balans (voorzieningen/onderhanden werk/activa) | ||||
- primair proces | 45.370 | 45.370 | 45.294 | 45.294 |
- overhead | 338 | 338 | 338 | 338 |
Subtotaal balans | 45.708 | 45.708 | 45.632 | 45.632 |
Totaal apparaat | 1.056.187 | 1.043.027 | 1.034.537 | 1.031.228 |
Taakstellende bezuiniging op apparaatskosten
In de begroting is een taakstellende bezuiniging op apparaatskosten opgenomen. Deze bedraagt € 3 mln. in 2025 en loopt op tot € 9 mln. structureel vanaf 2026. Voor 2025 is de taakstelling in de begroting verwerkt via een efficiencytaakstelling per dienst, conform de specifieke interne verdeelsleutel per dienst. (Zo heeft bijvoorbeeld de dienst Bedrijfsvoering haar aandeel in de taakstelling voor 2024 van € 0,3 mln. geheel gerealiseerd door het verambtelijken van de externe inhuur). Invulling van de taakstelling 2026 en verder vindt plaats via een betere gestroomlijnde dienstverlening, minder bureaucratie, een optimale IT en overige efficiencyvoordelen. Hiertoe zijn een aantal gemeentebrede businesscases in uitvoering, aangevuld met decentrale oplossingen in verschillende organisatieonderdelen. De centrale businesscases zien bijvoorbeeld toe op het afstoten van onbenutte kantoorhuisvesting op basis van het strategisch huisvestingsplan (verwachte voordeel vanaf 2026 van € 2,0 mln. structureel) en het maximaal afbouwen van intern verrekenen tussen diensten, waardoor de administratieve lasten verminderen (verwacht voordeel vanaf 2025 van € o,5 mln. structureel). Voor de decentrale oplossingen wordt ingezet op het automatiseren/robotiseren van een aantal klantprocessen en het terugdringen van externe inhuur, waarmee de continuïteit in de organisatie verhoogd wordt.
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren (Rijk) | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 16,7 | n.v.t. | n.v.t. |
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 16,5 | 16.4 | 17,2 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner (€) | 1.638 | 1.762 | 1.864 |
Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom plus totale kosten inhuur externen | 17,7% | 15% | 15% |