Verbindingen versterken
Communicatie ondersteunt en adviseert het politiek bestuur en de ambtelijke organisatie bij alle in- en externe communicatie voor het realiseren van de (gekozen) maatschappelijke opgaven voor de stad. Dit willen we op een manier doen die bijdraagt aan het versterken van de verbinding en het vertrouwen tussen de stad en de gemeente. Daarom wordt in kaart gebracht hoe inwoners, instellingen, ondernemers en bezoekers lokale ontwikkelingen ervaren en welke communicatiebehoeften zij hebben. Op basis hiervan worden communicatieplannen, -acties en -campagnes ontwikkeld die aansluiten op de belevingswereld van specifieke doelgroepen in de stadsdelen en wijken. Hierbij hebben we oog voor specifiek taalgebruik in boodschappen en het gebruik van herkenbaar beeld. Ook krijgt co-creatie met externe partners een steeds belangrijkere rol. Door samen met inwoners(initiatieven) en ondernemers communicatieuitingen te realiseren, wordt deze specifieker, doelgroepgerichter en dus effectiever en duidelijker. Effecten worden onder meer gemeten via interviews, bijvoorbeeld door de Haagse Stadskamer en het Stadspanel. Op deze manier versterken we verbindingen in de stad en krijgt communicatie verdere aanscherpingen.
Interne communicatie
Bij onze interne communicatie zetten we in op betrokkenheid van medewerkers en meer inzicht en begrip van de koers van de organisatie voor iedereen. Daarbij zijn de organisatiewaarden en het Haags leiderschap herkenbaar. Regie op interne communicatie wordt daarom verder aangescherpt en eenduidig gevoerd.
Artificial Intelligence (AI)
Welke invloed de snelle technische ontwikkelingen zoals AI hebben op onze communicatie moet de komende jaren duidelijker worden. Uiteraard is op dit moment menselijke betrokkenheid meer dan ooit van belang bij duidelijke communicatie met de stad. Voor nu kan AI wel enige ondersteuning bieden, bijvoorbeeld door teksten doelgroepgericht te maken. We gaan dit testen op kleine schaal en doen dit altijd met een scherp oog voor ethische vraagstukken, en binnen de regelgeving van privacy en informatieveiligheid.
Citybranding
Het programmabureau Citybranding ondersteunt de gemeente en partners in de stad bij het werken met de Haagse merkwaarden en voert projecten uit die deze merkwaarden prominent uitdragen. Citybranding valt organisatorisch onder de dienst Bedrijfsvoering en begrotingstechnisch onder programma 11: Economie. Voor de verdere inzet van het programmabureau verwijzen we daarom naar dat onderdeel van de programmabegroting.