Participatie
Participatie
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Participatie | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 16.331 | 15.391 | 16.919 | 13.956 | 14.375 | 14.342 |
Baten | 311 | 326 | 326 | 326 | 326 | 326 |
Saldo | 16.020 | 15.065 | 16.593 | 13.630 | 14.049 | 14.016 |
Wat willen we bereiken?
Inwoners, ondernemers en instellingen worden actief betrokken bij het realiseren van een prettige leefomgeving en ontwikkelingen in de eigen buurt. Dit doen we op een passende wijze, waarbij alle belangen goed zijn vertegenwoordigd en er heldere afspraken zijn over het proces en de invloed. Belanghebbenden zijn tevreden over de betrokkenheid die zij bij ontwikkelingen hebben. We maken onderscheid in maatschappelijke initiatieven vanuit de buurt en project- en beleidsparticipatie, waarbij het initiatief bij de gemeente of projectontwikkelaar ligt.
Wat gaan we ervoor doen?
We gaan met hen het gesprek aan over ons beleid en over projecten. Daarnaast ondersteunen we het maatschappelijk initiatief en helpen we initiatiefnemers in de stad bij het opzetten van een participatietraject.
Maatschappelijk initiatief
De stadsdeelorganisatie speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de sociale leefbaarheid in de wijken, samen met bewoners, ondernemers en instellingen. Door vrijwillige inzet te faciliteren en te stimuleren wordt de sociale verantwoordelijkheid van bewoners gestimuleerd en kunnen kleine leefbaarheidsproblemen worden opgelost. Daarnaast ondersteunen we sociale en maatschappelijke initiatieven die een bijdrage leveren aan zowel de sociale als de fysieke leefbaarheid in gebieden. Initiatieven die de sociale betrokkenheid, verbondenheid en het zelf organiserend vermogen van bewoners vergroten.
In de stadsdelen is daarvoor onder andere het budget voor leefbaarheid en bewonersparticipatie beschikbaar. De beschikbare middelen worden grotendeels via subsidies besteed. In diverse subsidieregelingen zijn de spelregels per subsidieregeling vastgelegd. Ook werkzaamheden in de buitenruimte waarbij bewoners een actieve rol vervullen worden financieel ondersteund vanuit dit budget. Zo ondersteunen we onder meer:
- bewonersinitiatieven en activiteiten (door en voor bewoners) gericht op het oplossen van kleine leefbaarheidsproblemen en het versterken van de sociale verantwoordelijkheid;
- Bewonersinitiatieven op het gebied van veiligheid;
- Bewonersorganisaties;
- Sociale en maatschappelijke organisaties.
In 2025 blijven we dit doen maar werken we ook aan:
- Het opstellen en vaststellen van een nieuw beleidskader voor de sociale basis, waarin de relatie tussen de diverse beleidskaders in het sociaal domein wordt geschetst
- Het subsidiëren van Haagse vieringen op basis van een nieuwe subsidieregeling;
- Het opstellen van een nieuwe subsidieregeling voor bewonersorganisaties;
- Het evalueren van de subsidieregeling sociale initiatieven.
Project- en beleidsparticipatie
Daarnaast zijn we continu bezig om de kwaliteit van participatie door en voor de gehele gemeentelijke organisatie te verbeteren. Binnen de gemeente is een klein team daarmee bezig: het team Haags samenspel. Het team helpt de organisatie om geleerde lessen beter te borgen en daarmee de kwaliteit van participatie sneller te verhogen. Bijvoorbeeld door hulpmiddelen te ontwikkelen voor participatie. En door de gemeentelijke organisatie toe te rusten om ze toe te passen in participatietrajecten Door te leren met en van elkaar krijgen alle betrokkenen het Haags samenspel steeds beter in de vingers. Dit doen we door te ‘doen’ en te ‘leren’.
De participatieadviseurs van het spoor ‘Doen’ ondersteunen gemeentelijke projectleiders in het ontwerp en de uitvoering van participatie. Het gaat om uiteenlopende projecten: van wijkbudgetten en wijkagenda’s tot herinrichtingen, het opknappen van de openbare ruimte en beleidstrajecten. Op basis van de reeds aanwezige ervaringen en wetenschappelijke onderbouwing hebben we hulpmiddelen zoals het Haagse Participatiekompas en de Haagse Participatiewerkwijze ontwikkeld. Het Haags kompas en de werkwijze voor participatie vormen het hart van het gemeentebrede participatiebeleid. Op die manier werken we in de uitvoering aan herkenbaardere, toegankelijkere en invloedrijkere participatie.
Zo werken we ook aan een samenhangend participatiebeleid bij de invoering van de Omgevingswet en werken we mee aan het versterken van participatie bij de ruimtelijk-fysieke ontwikkeling van de stad.
Door te leren met en van elkaar krijgen alle betrokkenen het Haags samenspel steeds beter in de vingers. Het spoor ‘Leren’ omvat het structureel evalueren, leren en lessen delen op het gebied van participatie. Hoe zorgen we dat Den Haag een lerende organisaties op het gebied van participatie? Hoe helpen we het ambtelijk apparaat om de juiste kennis en expertise te hebben om goede participatietrajecten te starten? Deze trainingen worden ontwikkeld voor de hele organisatie. Zo wordt kennis gebundeld en kan methodisch worden toegepast.
In 2025 blijven we dit doen maar werken we ook aan:
- Leren: Participatieverordening invoeren door implementatie en evaluatie van het Handboek participatie (training en ontwikkeling)
- E-learning participatie voor ambtenaren
- Opleiden van expertise en participatievaardigheden (trainingen)
- Kennisdeling bij alle diensten
- Praktijkleren
- Leren door monitoring en evaluatie
- Doen:
- Ondersteunen van gemeentelijke projectleiders en beleidsmakers bij participatie
Wat mag het kosten?
In de totale lasten van € 16,9 mln. is t.b.v. uitvoering € 13,6 mln. opgenomen en € 3.3 mln. t.b.v. personeelslasten. Er wordt € 0,3 mln. aan huurders van panden gefactureerd.
Integraal gebiedsgericht werken
Integraal gebiedsgericht werken
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Integraal gebiedsgericht werken | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 7.602 | 15.941 | 15.121 | 11.429 | 5.390 | 4.191 |
Baten | 2.103 | 4.040 | 3.444 | 2.817 | 253 | 0 |
Saldo | 5.499 | 11.901 | 11.677 | 8.612 | 5.137 | 4.191 |
Wat willen we bereiken?
Het programma Wijkgerichte aanpak en investeringen combineert de voormalige programma's Wijkagenda's en Prioritaire gebieden. Het doel is om in alle Haagse wijken samen met bewoners, ondernemers en partners de leefbaarheid en veiligheid te vergroten en te verbeteren (wijkagenda’s) en extra inzet te plegen in de wijken waar de leefbaarheid onder druk staat (investeringsgebieden). We zetten in op het verbeteren van de samenwerking met bewoners en partners, het versterken van de integrale gemeentelijke inzet in de wijken, en het beter monitoren en vergelijken van de staat en ontwikkeling van wijken.
In de reeds bestaande (Duindorp, Kaapseplein en omgeving, Laak, Zevensprong / Weimarstraat en JanLuijkenlaan / Van Baerlestraat) en nieuw toegevoegde / toe te voegen investeringsgebieden (Schilderswijk, Rustenburg-Oostbroek, Transvaal) wordt – op basis van actieplannen – extra inzet gepleegd. Bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers zijn / worden intensief bij de aanpak betrokken.
Wat gaan we ervoor doen?
Voor elke wijk wordt via een participatief traject een wijkagenda en bijbehorend uitvoeringsplan opgesteld, waaraan verschillende gemeentelijke diensten en programma's bijdragen. De wijkagenda's en uitvoeringsplannen worden onderdeel van de jaarlijkse gemeentelijke beleid- en uitvoeringscyclus, zodat activiteiten en investeringen hierop jaarlijks afgestemd worden.
De uitvoeringskracht wordt versterkt door in de stadsdelen met gebiedsteams (van het Spui naar de stadsdelen) te werken die zorgen voor een integrale benadering van vaak meervoudige en complexe opgaven. Een stevige uitvoeringsregie is hierbij essentieel. Ook wordt ingezet op de doorontwikkeling van informatie gestuurd werken in de gebieden. Het programma realiseert per wijk een belevingsmonitor, die samen met objectieve data de 'staat van de wijk' vormt. Hierdoor kunnen wijken beter onderling en over tijd vergeleken worden, en kan de effectiviteit en efficiëntie (output) en de bijdrage aan de leefomgeving (outcome) beter gemeten worden.
Wijken en gebieden met complexere uitdagingen kunnen worden aangewezen als investeringsgebied. Nieuwe investeringsgebieden worden aangewezen via een afwegingskader, waarbij het aantal gebieden voor Den Haag wordt gemaximeerd. Pas als een bestaand investeringsgebied kan worden afgebouwd, kan een nieuw gebied worden toegevoegd. De aanpak van een investeringsgebied vergt immers een lange adem.
Nationaal Programma Den Haag Zuidwest
In Den Haag Zuidwest wordt gewerkt aan verbetering en toevoeging van woningen, een veiliger en fijnere leefomgeving en betere gezondheidspositie en onderwijskansen van de bewoners. Dit is in de eerste Regiodeal in gang gezet als opmaat naar een Nationaal Programma. In 2023 is gewerkt aan de totstandkoming van het Uitvoeringsplan 2023-2026 van het Nationaal Programma Den Haag Zuidwest (RIS316050 ). De status van Nationaal Programma helpt in het aantrekken van middelen voor de realisatie van de ambities, bijvoorbeeld de Regio Deal middelen 4 e tranche en specifieke uitkeringen. Doel van de Regio Deal Den Haag Zuidwest, die voor de periode 2023-2026 met het Rijk is afgesloten, is om de vier wijken van Zuidwest in sociaaleconomisch opzicht te versterken. Hiertoe heeft het Rijk 18 miljoen euro beschikbaar gesteld, onder voorwaarde van cofinanciering door de gemeente en andere partners. De gemeente heeft voor de cofinanciering van deze Regio Deal € 23 mln. uitgetrokken. Ook in 2025 zet de gemeente samen met de partners in op uitvoering van de plannen die zijn afgesproken in het uitvoeringsplan.
Wat mag het kosten?
In de totale lasten van € 15,1 mln. is t.b.v. uitvoering € 14,5 mln. opgenomen en € 0,6 mln. t.b.v. personeelslasten. € 3,4 mln. baten worden aan de reserves investeringsgebieden en Regiodeal Zuidwest onttrokken.
Fysiek
Fysiek
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Fysiek | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 43.219 | 45.597 | 41.946 | 41.747 | 41.602 | 41.577 |
Baten | 3.692 | 2.486 | 2.286 | 2.286 | 2.286 | 2.286 |
Saldo | 39.527 | 43.111 | 39.660 | 39.461 | 39.316 | 39.291 |
Wat willen we bereiken?
Het doel is een leefomgeving voor Hagenaars die schoon, heel, veilig en toegankelijk is en prettig om in te verblijven en andere inwoners te ontmoeten. In programma 9 (Buitenruimte) zijn al de nodige activiteiten en aandachtspunten aangegeven over de leefomgeving. Veel van de daar beschreven zaken worden in samenwerking met de stadsdeelorganisaties en andere samenwerkingspartners in de wijken uitgevoerd.
Wat gaan we ervoor doen?
Bij het wijk- en buurtgroen, de grote groengebieden en de straatbomen wordt dagelijks onderhoud uitgevoerd aan de hand van onderhoudsbestekken waarin de werkzaamheden beschreven staan. Hiermee leveren we maatwerk per groengebied en houden we het openbaar groen veilig, netjes en duurzaam in stand. Wij reageren op signalen van bewoners (meldingen, verzoeken en klachten) en lossen knelpunten op. In overleg met bewoners voeren we participatietrajecten uit, onder andere door de aanleg van geveltuintjes en boomtuintjes te faciliteren.
Om de kwaliteit en functionaliteit van de wegverharding zo goed mogelijk te houden voeren wij effectief en efficiënt onderhoud uit. Op basis van meldingen van bewoners verrichten wij kleine reparaties aan de bestrating. Na werkzaamheden aan de bestrating controleren we of de bestrating weer netjes en veilig is hersteld. Voor een veilige verkeersituatie zorgen wij voor goed zichtbare verkeersborden en wegbelijning. Ook willen we voldoende en netjes onderhouden straatmeubilair op logische plekken waardoor ontmoetingen tussen bewoners gestimuleerd worden.
Vanuit de ‘keten op schoon’ werken de stadsdelen mee aan het realiseren van de maatregelen uit het ‘Aanvalsplan Afval 2023-2026’ (RIS315979 ) en het oplossen van knelpunten voor een schone stad. Wij voeren de regie op alle partijen die afval opruimen zodat inwoners een zo snel mogelijk gerealiseerde schone leefomgeving hebben en ervaren. Bewonersinitiatieven die bijdragen aan een schone stad ondersteunen wij. Via het Meldpunt Graffiti wordt illegale graffiti en posterplak verwijderd.
Den Haag telt ruim 114.000 kinderen van 0 tot en met 18 jaar. Buitenspelen is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen en draagt bij aan hun fysieke en mentale gezondheid. Om dit te realiseren organiseren we een uitdagend speelaanbod van circa 600 speelplaatsen en andere sportieve (strand)plekken. Jaarlijks controleren we alle speelplekken op veiligheid en functionaliteit, en bekijken of de plekken nog tegemoetkomen aan wat de gebruikers en inwoners willen. Gefaseerd voeren we de komende tijd het speelwensenonderzoek 2024 – 2027 (RIS318516 ) uit, waarin meer dan 75 speel- en sportieve beweegplekken in een samenspel tussen gebruikers en inwoners, stadsbreed worden vernieuwd.
Naast de bovengenoemde taken besteden wij ook extra aandacht aan het beheer op ‘Hofstadniveau’ van het binnenstadgebied, de omgeving van het Centraal Station en het Beatrixkwartier. Ook dragen wij actief bij aan allerlei initiatieven in het kader van Den Haag Regeringsstad, zoals participatie in beveiligingsmaatregelen van de nationaal coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, het Koninklijk Huis, de ambassades, het Indisch monument, Prinsjesdag en de Veteranendag.
De stadsdelen Loosduinen en Scheveningen zorgen voor het beheer het Haagse strand en op niveau houden van de strandopgangen, borden en afvalbakken.
Wat mag het kosten?
In de totale lasten van € 41,9 mln. is t.b.v. uitvoering € 35,7 mln. opgenomen en € 6,2 mln. t.b.v. personeelslasten. Er wordt € 0,9 mln. aan huurders van gemeentegrond gefactureerd en € 1,4 mln. voor degeneratie kosten.
Gebiedsgericht welzijnswerk
Gebiedsgericht welzijnswerk
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Gebiedsgericht welzijnswerk | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 27.942 | 30.883 | 31.808 | 31.365 | 31.443 | 31.259 |
Baten | 1.691 | 1.678 | 1.678 | 1.678 | 1.678 | 1.678 |
Saldo | 26.250 | 29.205 | 30.130 | 29.687 | 29.765 | 29.581 |
Wat willen we bereiken?
We willen dat inwoners van Den Haag zich thuis voelen in hun wijk en in staat zijn te participeren, hun eigen leven vorm te geven en een bijdrage kunnen leveren aan een levendige sociale omgeving en aan de leefbaarheid. Een veerkrachtige samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken, gemeenschapszin ervaren en zich thuis voelen. De ambitie voor jeugdigen is dat zij veilig kunnen opgroeien in een omgeving waar ze worden erkend en gewaardeerd, de kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, in staat zijn kansen te grijpen, verantwoordelijkheid te nemen en zo voldoende voorbereid zijn op een volwassen bestaan.
Wat gaan we ervoor doen?
Voor de twee gebiedsgerichte ambities van het professioneel welzijnswerk: kansrijk opgroeien en ontwikkelen en actief samenleven plegen professionele de welzijnswerkers inzet (RIS310647 ). De ambities in het beleidsplan zijn vertaald naar doelstellingen voor het jongerenwerk en opbouwwerk. Op basis van deze doelstellingen en de gebiedsgerichte vraagstukken en opgaven wordt de inzet van het welzijnswerk in de stad zo optimaal mogelijk afgestemd op wat waar nodig is. Welzijnswerkers doen dit met oog voor de mens en de groep, op plekken waar dit nodig is, voor (tijdelijk) kwetsbare mensen en vaak ook samen met bewoners en maatschappelijke partners. Met deze inzet proberen we om de meest kwetsbare inwoners te bereiken en te ondersteunen zodat zij uiteindelijk zelf hun weg vinden, niet alleen gericht op zelfredzaamheid maar ook op samenredzaamheid.
Het kinder- en jongerenwerk biedt laagdrempelig ondersteuning aan jongeren in hun ontwikkeling naar volwassenheid. Ze doen dit door contact te maken, te signaleren, motiveren, opvoeden, activeren en waar nodig door te verwijzen naar hulpverlening. Dit alles gebeurt in samenwerking met diverse partners. Naast het reguliere jongerenwerk zetten we ook straatcoaches in om overlast tegen te gaan en jongeren door te verwijzen (RIS316672 ).
De opbouwwerkers en communitybuilders richten zich op de participatie van inwoners en hun functioneren in de samenleving. Zij ondersteunen bewoners onder andere bij het opzetten van activiteiten.
Met de subsidieregeling Flexibel welzijnsbudget Stadsdelen (RIS315270 ) versterken we het gebiedsgericht welzijnswerk in aanvulling op het reguliere welzijnswerk en kan worden ingespeeld op actuele lokale knelpunten. De subsidie kan worden aangevraagd voor het opstarten, verstevigen of intensiveren van gebiedsgericht welzijnswerk op lokaal niveau.
In 2025 is er daarnaast aandacht voor de uitvoering van de aanbevelingen volgend uit het Rekenkameronderzoek (RIS315975 ):
· Het inzichtelijk maken van de impact van het welzijnswerk
· Nieuwe financieringsconstructie voor het welzijnswerk
Wat mag het kosten?
In de totale lasten van € 31,8 mln. is t.b.v. uitvoering € 29,7 mln. opgenomen en € 2,1 mln. t.b.v. personeelslasten. Aan de huurders van de panden wordt € 1,7 mln. baten gefactureerd.
Integratie en burgerschap
Integratie en burgerschap
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Integratie en Burgerschap | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 4.773 | 6.117 | 5.970 | 5.570 | 5.571 | 5.571 |
Baten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 4.764 | 6.117 | 5.970 | 5.570 | 5.571 | 5.571 |
Wat willen we bereiken?
Den Haag is één van de meest diverse steden van Nederland, met vele culturen, achtergronden, etc. Dit brengt voor ons allemaal een verantwoordelijkheid met zich mee in hoe we met elkaar samenleven. Wij bestrijden discriminatie en werken aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft en gelijk behandeld wordt. Op basis van gedeelde normen en waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid werken we aan meer sociale cohesie. Hierin moet aandacht zijn voor ons gedeelde verleden, zoals het koloniaal en slavernijverleden.
Wat gaan we ervoor doen?
Voor een volledig overzicht verwijzen we naar de nota Inclusief Samenleven: allemaal anders, iedereen Haags (RIS318932 )
Sociale cohesie
We vergroten verbinding en sociale cohesie in de Haagse samenleving door verschillende (netwerk)activiteiten te organiseren; door het faciliteren van programmering bij maatschappelijke instellingen, zoals de bibliotheken, gericht op het creëren van meer verbinding en door dialoogbijeenkomsten te organiseren. Daarnaast financieren we het programma Taal in de Buurt RIS307986
Programma Arbeidsmigratie in goede banen.
In 2025 wordt naast de acties uit het huidige programmaplan extra ingezet op kinderen van arbeidsmigranten. In 2024 is een stedelijke bijeenkomst georganiseerd waar 80 professionals met elkaar in gesprek zijn gegaan over kinderen van arbeidsmigranten. Kinderen zijn de toekomst en moeten in een veilige omgeving op kunnen groeien. De opbrengsten van deze bijeenkomst worden in 2024 uitgewerkt en in 2025 uitgevoerd. Denk hierbij aan maatregelen op gebied van onderwijs (aanpassen voorwaarden achterstandsscore), gezondheid (vaccinatiegraad verhogen en gezonde voeding) en veiligheid. Ook blijft het mobiel informatiepunt op verschillende locaties in de stad voorlichting geven. Dit programma wordt dus ten dele gefinancierd vanuit dit onderdeel.
Antidiscriminatie
We gaan discriminatie tegen. Speciale aandacht hebben we hier voor een aantal maatschappelijke terreinen en op basis van een aantal wettelijke gronden. Zo ontwikkelen we een Haags plan tegen antisemitisme en een Haags plan tegen moslimdiscriminatie. Ook zullen we n.a.v. een mystery guest onderzoek in het uitgaansleven, discriminatie op dat domein tegen gaan. Tevens blijven we ons inzetten tegen stagediscriminatie middels de Haagse aanpak gelijke stagekansen en werken we aan een integraal plan tegen arbeidsmarktdiscriminatie. In het kader van preventie faciliteren we ook de antidiscriminatievoorziening die meldingen registreert en opvolgt.
Koloniaal en Slavernijverleden
We werken aan de erkenning en bewustwording van het koloniaal en slavernijverleden. Aandacht en bewustwording van het koloniaal en slavernijverleden verwerkelijken we o.a. door: het slavernijmonument op het Lange Voorhout te realiseren; het educatief (publieks)programma voortgang te geven; subsidies te verlenen aan initiatieven die herdenkingen en initiatieven faciliteren; de adviescommissie te ondersteunen; en kennis van het koloniaal erfgoed van de stad uit te breiden.
Religieuze en levensbeschouwelijke organisaties
We organiseren ontmoetingen tussen groepen mensen met verschillende religieuze en levensbeschouwelijke achtergronden. Hiervoor stellen we een contactpersoon aan. Ook voeren we het project rondom een verzamelgebouw voor migrantenkerkgroeperingen uit, op basis van de verkenning en uitwerking van het concept uit 2024.
Subsidies
We verlenen subsidies aan verschillende organisaties in de stad om discriminatie tegen te gaan en sociale cohesie te vergroten en daarmee vooroordelen tegen te gaan. We werken aan een integrale regeling waar discriminatie en verbinding wordt geïntegreerd met de emancipatie regeling (programma 8).
Wat mag het kosten?
Voor Integratie en Burgerschap zijn er in 2025 voor € 6,0 mln. aan lasten begroot.
Volwasseneneducatie (inburgering)
Volwasseneneducatie (inburgering)
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Volwasseneneducatie (inburgering) | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 1.017 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.017 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 |
Wat willen we bereiken?
Voor het uitvoeren van de activiteiten op het gebied van Volwasseneneducatie vormt “De taal van meedoen – Taalnota gemeente Den Haag” (RIS307986 ) het inhoudelijk beleidskader. De doelen uit deze nota zijn het bereiken van meer laaggeletterde inwoners, het beter laten aansluiten van (taal)trajecten bij de behoefte van de doelgroep, meer aandacht voor digitale vaardigheden en betere samenwerking gericht op het verminderen van laaggeletterdheid.
Wat gaan we ervoor doen?
De gemeente zorgt voor ruim aanbod in trajecten basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) voor volwassenen die moeite hebben met basisvaardigheden (NT1 en NT2). Dat geldt zowel voor inwoners die hier zijn geboren en getogen als voor nieuwkomers via de inburgering en daarna. Onder dit programma gaat het in het bijzonder om het, groepsgewijs of individueel, aanbieden van laagdrempelige taallessen die bijdragen aan zelfredzaamheid en participatie van inwoners die (nog) niet aan regulier taalaanbod (kunnen) deelnemen zoals bijvoorbeeld deelnemers in asielprocedure, vluchtelingen, geïsoleerde en overige migranten. De lessen worden gegeven door zowel professionele docenten als door getrainde vrijwilligers.
Wat mag het kosten?
Voor deze activiteit zijn er in 2025 voor € 1,0 mln. aan lasten begroot. Dit bedrag wordt via de Subsidieregeling Volwasseneducatie verstrekt aan taalaanbieders die zich richten op de benoemde doelgroepen.
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 325 | 249 | 390 | 390 | 390 | 390 |
Baten | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 321 | 249 | 390 | 390 | 390 | 390 |
Wat willen we bereiken?
Mensen zonder verblijfsdocumente n
Het Haags Noodfonds (HNV) is ontstaan naar aanleiding van een initiatief van enkele maatschappelijke organisaties die oplossingen zochten voor schrijnende situaties van (uitgeprocedeerde) asielzoekers.
Het doel van het HNV is het verlenen van onderdak en/of materiele ondersteuning aan (uitgeprocedeerde) asielzoekers die door het ontbreken van een verblijfsvergunning in zeer dringende nood verkeren. Daarbij gaat het vooral om:
- Gezinnen met minderjarige kinderen;
- Minderjarige kinderen zonder ouders;
- Personen met ernstige medische en/of psychische problemen.
Wat gaan we ervoor doen?
De gemeente verstrekt subsidies aan partijen voor het begeleiden van gemiddeld 200 (uitgeprocedeerde) asielzoekers, waarbij gemiddeld 60 deelnemers leefgeld ontvangen.
Wat mag het kosten?
Voor deze activiteit zijn er in 2025 voor € 0,4 mln. aan lasten begroot. Hiervan heeft € 0,2 mln. betrekking op subsidie voor de begeleiding en € 0,2 mln. subsidie voor het verstrekken van leefgeld.
Burgerzaken
Burgerzaken
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Burgerzaken | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 24.002 | 32.513 | 33.625 | 33.752 | 33.343 | 28.686 |
Baten | 1.054 | 445 | 445 | 445 | 445 | 445 |
Saldo | 22.948 | 32.068 | 33.180 | 33.307 | 32.898 | 28.241 |
Wat willen we bereiken?
De centrale ambitie is het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en daarmee bij te dragen aan het vergroten van het vertrouwen in de (lokale) overheid. Deze ambitie is uitgewerkt in zes dienstverleningsprincipes, die gebaseerd zijn op onderzoek met Haagse inwoners en ondernemers over hun behoeftes rondom de gemeentelijke dienstverlening. : (1) we zijn betrouwbaar en duidelijk, (2) we heten iedereen welkom, (3) we houden rekening met uw situatie, (4) onze dienstverlening is eenvoudig en bereikbaar, (5) uw rechten zijn ons uitgangspunt en (6) we maken samen de stad.
De principes zetten samen de stip op de horizon over hoe de gemeentelijke dienstverlening beleefd wordt. Dit wordt zichtbaar in indicatoren zoals het stijgen van de klanttevredenheid en het aantal aanvragen dat binnen de wettelijke termijn wordt afgehandeld, het dalen van de doorlooptijd en het aantal klantcontacten dat nodig is voor een product of dienst.
Wat gaan we ervoor doen?
Dienstverlening bepaalt voor veel inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties hun beeld van de gemeente. De gemeente kan voor de Hagenaar veel gezichten hebben: ze geeft informatie, handhaaft, zorgt ervoor dat verzoeken worden afgehandeld, of biedt een helpende hand. Sinds 2024 werken we met een nieuwe visie dienstverlening (RIS319384 ).
Om deze visie te realiseren is een gemeentebreed programma dienstverlening gestart. We willen hiermee de algehele beleving van de dienstverlening steeds beter inzichtelijk maken en jaar na jaar zichtbare verbeteringen realiseren. Hierbij werken we aan betere data en informatie om de voortgang op de visie bij te houden.
Om deze doelen te bereiken investeren we in de nodige expertise rondom ‘klantgericht’ werken, zoals servicedesign en gebruikersonderzoek. Door te werken vanuit klantreizen kunnen we de dienstverlening steeds meer inrichten op basis van behoeftes van de Hagenaar.
Vanuit de publieksdienstverlening moet er komende tijd geïnvesteerd worden om de dienstverlening op peil te houden. Door het veranderen van de geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar in 2014 neemt het aantal aanvragen komende jaren sterk toe. Daarom investeren we in het opschalen van de publieksbalies in de stadsdeelkantoren en de personele capaciteit. Op de bestaande locaties (Spui en Leyweg) is geen mogelijkheid om de balies verder uit te breiden. Daarom worden de balies op stadsdeelkantoor Laak weer geopend voor het aanvragen van reisdocumenten tijdens de piekjaren. Ook wordt gewerkt aan het verbeteren van de werkprocessen, workforce management en de IT infrastructuur voor dienstverlening. Hiermee gaat de kwaliteit van dienstverlening omhoog en wordt het risico op fraude verminderd. Daarnaast zetten we in op personeelsmanagement; we investeren in opleiden en scholing voor medewerkers, doorstroom naar andere functies en meer vaste contracten.
Bij het gemeentelijke telefoonnummer 14070 investeren we in de kwaliteit van de dienstverlening. Hagenaars kunnen zelf al veel zaken via de website regelen, daarom wordt de opgave van het gemeentelijke callcenter steeds meer om de complexere vragen op te lossen met persoonlijke aandacht. Hierbij zetten we in op het in een keer of zo snel mogelijk verder helpen van de Hagenaar. Daarom werken we ook hier aan personeelsmanagement; het opleiden en ontwikkelen van medewerkers, het terugdringen van ziekteverzuim en het vergroten van het vaste medewerkersbestand. Ook zetten we in op de benodigde IT-voorzieningen, zoals rondom het krijgen van een compleet ‘klantbeeld’ van verschillende interacties met de gemeente.
Steeds meer dienstverlening verschuift naar de digitale kanalen. Dit betekent niet alleen meer bezoeken maar ook groeiende verwachtingen vanuit de stad. Om aan die verwachtingen te voldoen zet de gemeente klanttevredenheidsonderzoeken (KTO's) centraal in het verbeteren van de dienstverlening. Komende jaren werken we continu aan het verbeteren van de dienstverleningsplatformen, zoals denhaag.nl, MijnDenHaag, formulieren en het zaakplatform.
Wat mag het kosten?
Voor de activiteit burgerzaken is een totaalbedrag van € 33,6 mln. begroot aan lasten en € 0,4 mln. aan baten . Het totale bedrag aan begrote lasten van € 33,6 mln. bestaat grotendeels uit personele lasten (€ 23, 6 mln.) Het betreft € 21,1 mln. aan vaste personeelsbudgetten en € 2,5 mln. aan inhuurbudgetten.
Het begrote bedrag aan baten van € 0,4 mln., betreft verschillende baten.
Baten secretarieleges
Baten secretarieleges
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Baten secretarieleges | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 3.820 | 5.687 | 6.056 | 6.444 | 6.952 | 6.008 |
Baten | 9.700 | 13.666 | 14.483 | 15.341 | 16.489 | 14.587 |
Saldo | -5.881 | -7.979 | -8.427 | -8.897 | -9.537 | -8.579 |
Wat willen we bereiken?
De gemeente brengt voor specifieke diensten of producten leges in rekening. Dit zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld reisdocumenten, rijbewijzen en documenten uit de basisregistratie personen en de registers van de burgerlijke stand.
Wat gaan we ervoor doen?
Van deze baten worden de lasten afgetrokken die de gemeente moet afdragen aan het Rijk. Het restant van de saldo-opbrengsten wordt gebruikt om de overige lasten van Burgerzaken te dekken die nodig zijn voor het uitvoeren en verbeteren van de dienstverlening.
Wat mag het kosten?
Voor deze (hoofdactiviteit) zijn er in 2025 voor € 6,1 mln. aan lasten begroot. Deze begrote lasten zijn inkomensoverdrachten. Daarnaast is er voor een bedrag van € 14,5 mln. aan baten begroot. Deze baten bestaan uit leges en andere rechten.