bedragen x € 1.000 | |||||
Lasten (incl. reserves) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten Vastgestelde begroting 2024-2027 | 133.273 | 101.930 | 97.137 | 83.293 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2024-2027 | 133.273 | 101.930 | 97.137 | 83.293 | 0 |
Budgettair kader | 10.049 | 9.170 | 9.395 | 7.150 | 7.100 |
Aanvullende budgettaire ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inzet budgettaire ruimte | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Overige (neutrale) mutaties | -25.367 | 15.886 | 29.166 | 18.082 | 100.149 |
Lasten Ontwerpbegroting 2025-2028 | 118.555 | 127.585 | 136.297 | 109.125 | 107.849 |
In 2025 stijgen de lasten met circa € 25,6 mln. Hiervan heeft € 9,1 mln. betrekking op de toegenomen kosten voor parkeerexploitatie mede door de uitbreiding van parkeergebieden. Verder is vanuit de budgettaire ruimte € 0,6 mln. structureel ingezet voor de exploitatie van de bewaakte fietsenstallingen. Voor projecten voor het verbeteren van duurzame mobiliteit (Eneco-middelen) is € 20,1 mln. beschikbaar. Verder nemen de kapitaallasten toe met € 2 mln. voor de investeringen die in 2023 gereed zijn en/of in gebruik zijn genomen. Hiertegenover staat dat de lasten met € 6,9 mln. afnemen, waarvan € 2,1 mln. i.v.m. de actualisatie van de reserve centrum noord, € 1,7 mln. toevoeging aan reserve activa voor de bomenbuurt en € 3,1 mln. voor het overhevelen van de activiteit Parkeerbelasting naar programma 15 Financiën.
De lasten in jaarschijf 2027 circa € 27 mln. af ten opzichte van jaarschijf 2026. De belangrijkste wijzigingen zijn: lagere lasten voor de parkeerexploitatie (€ 2 mln.), afloop van de incidentele middelen voor pilot gratis openbaar (€ 2 mln.) vervoer en programma fiets (€ 5 mln.) en incidentele middelen voor verbetering mobiliteitsdoorstroming (her fasering van 2024 naar 2026) (€ 8 mln.) en lagere lasten voor de uitvoering van reserves Centrum Noord (€ 4,3 mln.) en Parkeren & handhaven (€ 1,9 mln.).
bedragen x € 1.000 | |||||
Baten (incl. reserves) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Baten Vastgestelde begroting 2024-2027 | 97.228 | 106.937 | 106.478 | 103.343 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2024-2027 | 97.228 | 106.937 | 106.478 | 103.343 | 0 |
Budgettair kader | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullende budgettaire ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inzet budgettaire ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige (neutrale) mutaties | -88.696 | -101.076 | -99.108 | -102.117 | 996 |
Baten Ontwerpbegroting 2025-2028 | 8.532 | 5.861 | 7.370 | 1.226 | 996 |
In 2025 nemen de baten af met circa € 101 mln. Dit is voor € 98,9 mln. het gevolg van het overhevelen van de activiteit Parkeerbelasting naar programma 15 Financiën. Daarnaast wordt, door de actualisatie van de mobiliteitsprojecten in het centrum € 2,1 mln. minder onttrokken aan de reservecentrum Noord.
De baten in jaarschijf 2027 nemen € 105,2 mln. af ten opzichte van jaarschijf 2026. Dit betreft voornamelijk: de overheveling van activiteit Parkeerbelasting naar programma 15 Financiën (€ 102,1 mln.), lagere onttrekkingen aan de reserves centrum Noord (€ 1,3 mln.) en de reserve Parkeren & Handhaven ( € 1,9 mln.) omdat deze reserves zijn uitgevoerd en aflopen.
bedragen x € 1.000 | ||||
Reserve | Beginsaldo 2025 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Eindsaldo 2025 |
---|---|---|---|---|
Reserve Centrum Noord | 6.810 | 0 | 2.500 | 4.310 |
Reserve Parkeren en Handhaven | 4.660 | 0 | 2.365 | 2.295 |
11.470 | 0 | 4.865 | 6.605 |
bedragen x € 1.000 | |||||
Voorziening | Beginsaldo 2025 | Toe-voegingen | Aan-wendingen | Vrijval | Eindsaldo 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening Overige bedrijfsrisico's (Programma 12) | 300 | 0 | 0 | 0 | 300 |
Voorziening Parkeren | 113 | 0 | 0 | 0 | 113 |
Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise | 542 | 271 | 84 | 0 | 729 |
955 | 271 | 84 | 0 | 1.142 |
bedragen x € 1.000 | ||||||
Investeringen | Totaal | Begroting 2025 en verder | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Investerings-bedrag | Jaar van oplevering | Nog te realiseren vanaf 2025 | Waarvan in 2025 | Bijdragen | Aandeel gemeente in 2025 | |
Busplatform Den Haag Centraal (te activeren deel) | 7.776 | 2025 | 458 | 458 | 0 | 458 |
Herinrichting Gedempte gracht | 7.584 | 2027 | 6.584 | 2.400 | 0 | 2.400 |
Inrichting verkeer | 6.711 | 2027 | 3.940 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenplan Fiets | 40.221 | div | 18.835 | 11.565 | 3.313 | 8.252 |
Mobiliteitsdoorstroming coalitieakkoord 2022 – 2026 | 82.700 | 2025 | 82.700 | 82.700 | 0 | 82.700 |
Mobiliteitshubs Zuidwest | 11.505 | 2026 | 11.505 | 0 | 0 | 0 |
Morgenstond Midden (voorheen grex) | 3.600 | 2026 | 3.351 | 200 | 0 | 200 |
Netwerk Randstadrail | 51.061 | 2027 | 10.177 | 1.677 | 0 | 1.677 |
Onderdoorgang Hildebrandplein | 25.000 | 2027 | 23.286 | 1.500 | 0 | 1.500 |
Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg | 24.007 | 2027 | 21.088 | 1.000 | 0 | 1.000 |
Parkeergarages | 19.254 | div | 15.611 | 5.489 | 0 | 5.489 |
Parkeren openbare ruimte | 19.416 | div | 5.369 | 499 | 0 | 499 |
Trekvliettrace (Rotterdamsebaan) | 18.795 | 2025 | 10.488 | 10.488 | 9.482 | 1.006 |
Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong | 5.000 | 2026 | 4.056 | 1.000 | 0 | 1.000 |
Totaal | 322.631 | 217.448 | 118.977 | 12.795 | 106.182 |
In 2025 wordt ruim € 119 mln. geïnvesteerd. Bij de begrotingsactualisatie en meerjarenbegroting 2025-2028 zijn de volgende investeringskredieten aangepast:
Mobiliteitshubs Zuidwest:
Voor de gebiedsontwikkeling Den Haag Zuidwest worden drie mobiliteitshubs gerealiseerd met investeringswaarde van € 11,5 mln. Den Haag stelt hiervan € 7,2 mln. beschikbaar en het Rijk betaald € 4,3 mln.
Netwerk Randstadrail (Invoer Nieuwe Tram Haagse Regio):
De kosten voor de tramlijnen 6 en 12 (projecten nog in ontwerpfase) worden door vertragingen en hogere ramingen lopen op. Deze extra kosten worden geschat op € 6 mln. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst betaald Den Haag hier 25% van. Hiervoor is het investeringskrediet verhoogd met € 1,55 mln. Verder is het investeringskrediet voor de overige lopende projecten verhoogd met € 2,5 mln.
Ongelijkvloerse verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg:
Naar aanleiding van de bestuursovereenkomst wordt de gemeentelijke bijdrage geïndexeerd. Hiermee is het investeringskrediet met € 2 mln. verhoogd van € 22 mln. naar € 24 mln.
Parkeergarages:
Om de parkeergarage aan de Apeldoornselaan operationeel te krijgen en te houden is een grootschalige renovatie nodig. Na een uitgevoerde markconsultatie blijkt dat het beschikbare krediet van € 4,6 mln. en is circa € 1,8 mln. extra nodig. Het investeringskrediet is hiermee verhoogd.
Per activiteit bij het onderdeel "Wat gaan we ervoor doen" zijn de investeringen nader toegelicht die in 2025 in uitvoering zijn.