Programma's

Mobiliteit

bedragen x € 1.000

Lasten (incl. reserves)

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten Vastgestelde begroting 2024-2027

133.273

101.930

97.137

83.293

0

Reeds goedgekeurde mutaties

0

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2024-2027

133.273

101.930

97.137

83.293

0

Budgettair kader

10.049

9.170

9.395

7.150

7.100

Aanvullende budgettaire ruimte

0

0

0

0

0

Inzet budgettaire ruimte

600

600

600

600

600

Overige (neutrale) mutaties

-25.367

15.886

29.166

18.082

100.149

Lasten Ontwerpbegroting 2025-2028

118.555

127.585

136.297

109.125

107.849

In 2025 stijgen de lasten met circa € 25,6 mln. Hiervan heeft  € 9,1 mln. betrekking op de toegenomen kosten voor parkeerexploitatie mede door de uitbreiding van parkeergebieden. Verder is vanuit de budgettaire ruimte € 0,6 mln. structureel ingezet voor de exploitatie van de bewaakte fietsenstallingen. Voor projecten voor het verbeteren van duurzame mobiliteit (Eneco-middelen) is € 20,1 mln. beschikbaar. Verder nemen de kapitaallasten toe met € 2 mln. voor de investeringen die in 2023 gereed zijn en/of in gebruik zijn genomen. Hiertegenover staat dat de lasten met € 6,9 mln. afnemen, waarvan € 2,1 mln. i.v.m. de actualisatie van de reserve centrum noord, € 1,7 mln. toevoeging aan reserve activa voor de bomenbuurt en € 3,1 mln. voor het overhevelen van de activiteit Parkeerbelasting naar programma 15 Financiën.

De lasten in jaarschijf 2027 circa € 27 mln. af ten opzichte van jaarschijf 2026. De belangrijkste wijzigingen zijn: lagere lasten voor de parkeerexploitatie (€ 2 mln.),  afloop van de incidentele middelen voor pilot gratis openbaar (€ 2 mln.) vervoer en programma fiets (€ 5 mln.) en incidentele middelen voor verbetering mobiliteitsdoorstroming (her fasering van 2024 naar 2026) (€ 8 mln.) en lagere lasten voor de uitvoering van reserves Centrum Noord (€ 4,3 mln.) en Parkeren & handhaven (€ 1,9 mln.).  

bedragen x € 1.000

Baten (incl. reserves)

2024

2025

2026

2027

2028

Baten Vastgestelde begroting 2024-2027

97.228

106.937

106.478

103.343

0

Reeds goedgekeurde mutaties

0

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2024-2027

97.228

106.937

106.478

103.343

0

Budgettair kader

0

0

0

0

0

Aanvullende budgettaire ruimte

0

0

0

0

0

Inzet budgettaire ruimte

0

0

0

0

0

Overige (neutrale) mutaties

-88.696

-101.076

-99.108

-102.117

996

Baten Ontwerpbegroting 2025-2028

8.532

5.861

7.370

1.226

996

In 2025 nemen de baten af met circa € 101 mln. Dit is voor € 98,9 mln. het gevolg van het overhevelen van de activiteit Parkeerbelasting naar programma 15 Financiën. Daarnaast wordt, door de actualisatie van de mobiliteitsprojecten in het centrum € 2,1 mln. minder onttrokken aan de reservecentrum Noord.

De baten in jaarschijf 2027 nemen  € 105,2 mln. af ten opzichte van jaarschijf 2026. Dit betreft voornamelijk: de overheveling van activiteit Parkeerbelasting naar programma 15 Financiën (€ 102,1 mln.), lagere onttrekkingen aan de reserves centrum Noord (€ 1,3 mln.) en de reserve Parkeren & Handhaven ( € 1,9 mln.) omdat deze reserves  zijn uitgevoerd en aflopen.

bedragen x € 1.000

Reserve

Beginsaldo 2025

Toevoegingen

Onttrekkingen

Eindsaldo 2025

Reserve Centrum Noord

6.810

0

2.500

4.310

Reserve Parkeren en Handhaven

4.660

0

2.365

2.295

11.470

0

4.865

6.605

bedragen x € 1.000

Voorziening

Beginsaldo 2025

Toe-voegingen

Aan-wendingen

Vrijval

Eindsaldo 2025

Voorziening Overige bedrijfsrisico's (Programma 12)

300

0

0

0

300

Voorziening Parkeren

113

0

0

0

113

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

542

271

84

0

729

955

271

84

0

1.142

 

bedragen x € 1.000

Investeringen

Totaal

Begroting 2025 en verder

Investerings-bedrag

Jaar van oplevering

Nog te realiseren vanaf 2025

Waarvan in 2025

Bijdragen
derden/ voorz.

Aandeel gemeente in 2025

Busplatform Den Haag Centraal (te activeren deel)

7.776

2025

458

458

0

458

Herinrichting Gedempte gracht

7.584

2027

6.584

2.400

0

2.400

Inrichting verkeer

6.711

2027

3.940

0

0

0

Meerjarenplan Fiets

40.221

div

18.835

11.565

3.313

8.252

Mobiliteitsdoorstroming coalitieakkoord 2022 – 2026

82.700

2025

82.700

82.700

0

82.700

Mobiliteitshubs Zuidwest

11.505

2026

11.505

0

0

0

Morgenstond Midden (voorheen grex)

3.600

2026

3.351

200

0

200

Netwerk Randstadrail

51.061

2027

10.177

1.677

0

1.677

Onderdoorgang Hildebrandplein

25.000

2027

23.286

1.500

0

1.500

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

24.007

2027

21.088

1.000

0

1.000

Parkeergarages

19.254

div

15.611

5.489

0

5.489

Parkeren openbare ruimte

19.416

div

5.369

499

0

499

Trekvliettrace (Rotterdamsebaan)

18.795

2025

10.488

10.488

9.482

1.006

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

5.000

2026

4.056

1.000

0

1.000

Totaal

322.631

217.448

118.977

12.795

106.182

In 2025 wordt ruim € 119 mln. geïnvesteerd. Bij de begrotingsactualisatie en meerjarenbegroting 2025-2028 zijn de volgende investeringskredieten aangepast:

Mobiliteitshubs Zuidwest:
Voor de gebiedsontwikkeling Den Haag Zuidwest worden drie mobiliteitshubs gerealiseerd met investeringswaarde van € 11,5 mln. Den Haag stelt hiervan € 7,2 mln. beschikbaar en het Rijk betaald € 4,3 mln.

Netwerk Randstadrail (Invoer Nieuwe Tram Haagse Regio):
De kosten voor de tramlijnen 6 en 12 (projecten nog in ontwerpfase) worden door vertragingen en hogere ramingen lopen op. Deze extra kosten worden geschat op € 6 mln. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst betaald Den Haag hier 25% van. Hiervoor is het investeringskrediet verhoogd met € 1,55 mln. Verder is het investeringskrediet voor de overige lopende projecten verhoogd met € 2,5 mln.

Ongelijkvloerse verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg:
Naar aanleiding van de bestuursovereenkomst wordt de gemeentelijke bijdrage geïndexeerd. Hiermee is het investeringskrediet met € 2 mln. verhoogd van € 22 mln. naar € 24 mln.  

Parkeergarages:
Om de parkeergarage aan de Apeldoornselaan operationeel te krijgen en te houden is een grootschalige renovatie nodig. Na een uitgevoerde markconsultatie blijkt dat het beschikbare krediet  van € 4,6 mln. en is circa € 1,8 mln. extra nodig. Het investeringskrediet is hiermee verhoogd.

Per activiteit bij het onderdeel  "Wat gaan we ervoor doen" zijn de investeringen nader toegelicht die in 2025 in uitvoering zijn.  

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 09:27:08 met de export van 09/24/2024 15:21:22