Sociale basis
Sociale basis
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Sociale basis | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 61.847 | 67.581 | 71.929 | 67.657 | 63.794 | 63.133 |
Baten | 6.713 | 8.680 | 7.855 | 7.516 | 3.707 | 3.707 |
Saldo | 55.134 | 58.901 | 64.074 | 60.141 | 60.087 | 59.426 |
Wat willen we bereiken?
Sociale basis (Participatie en informele hulp)
Met de sociale basis zetten we in op een samenleving waarin inwoners in staat zijn om zichzelf te organiseren, kunnen meedoen en een bijdrage kunnen leveren aan hun fysieke en sociale leefomgeving. Een sterke sociale basis biedt inwoners middels ondersteuning van informele netwerken en ondersteuningsmogelijkheden de juiste omstandigheden om te participeren en geeft ruimte aan eigen kracht van inwoners waardoor zij minder afhankelijk worden van professionele hulp en ondersteuning.
We zetten ons, gezien de vele uitdagingen waar de stad voor staat, in op interventies daar waar dat het hardste nodig. Hierdoor kan individuele ondersteuning geboden worden. Dit betekent dat we gerichte inzet plegen op vraagstukken binnen onder meer de gebieden senioren, mensen met beperking, het doen van vrijwilligerswerk, (jonge en reguliere) mantelzorgers en eenzame inwoners.
Emancipatie
Het is nog altijd van cruciaal belang om de kansengelijkheid van queer personen en vrouwen op alle gebieden te bevorderen. Door te werken aan een samenleving waarin vrouwen en queer personen zichtbaar zijn, zelfredzaam kunnen zijn, zich veilig voelen en gelijke kansen hebben om volledig deel te nemen aan het maatschappelijk leven, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige samenleving bevorderen. Essentieel hierbij is het creëren van bewustzijn over het belang van queer- en vrouwenemancipatie.
Wat gaan we ervoor doen?
Informele zorg
- We continueren de uitvoering van de acties beschreven in de in februari 2024 verschenen actielijn informele zorg 2024-2026 (RIS317703 ).
- We blijven ons via stichting PEP Den Haag (hierna PEP) inzetten op onder meer advies en ondersteuning van vrijwilligersorganisaties en matching tussen vrijwilligers en vrijwilligersvacatures. Zo zal PEP in 2025 doorgaan met haar advies- en ondersteuningstrajecten.
- We zetten traditiegetrouw vrijwilligers, een vrijwilligersteam en vrijwilligersorganisaties in het zonnetje met de jaarlijkse Haagse Vrijwilligersprijzen en bezien voor de dag van de mantelzorg (10 november 2025) en week van de jonge mantelzorger (1 juni t/m 7 juni 2025) hoe deze activiteiten nog impactvoller georganiseerd kunnen worden.
- We continueren het netwerk versterken mantelzorg, georganiseerd door onder meer PEP en het Platform Mantelzorgbelang Den Haag. Hierbij wordt kennisdeling en ketensamenwerking bevorderd.
- In de eerste helft van 2025 wordt een nieuwe aanbesteding afgerond voor het waarderingsprogramma voor mantelzorgers en vrijwilligers, met als resultaat een nieuw contract.
- Door samen te werken in een alliantie met zorgaanbieders worden in 2025 logeerweken ‘Beter thuis met dementie’ georganiseerd. Door de logeerweken wordt kennis verspreid en lotgenotencontact versterkt onder mantelzorgers van een partner met dementie.
- Met de SPUK-gelden worden het respijtzorgaanbod versterkt door respijtzorg thuis ook in 2025 aan te blijven bieden.
Seniorvriendelijke stad
- De gemeente blijft zich inzetten voor een Seniorvriendelijk Den Haag, zodat senioren mee kunnen blijven doen en van betekenis kunnen zijn voor de stad. In 2025 geven we uitvoering aan nieuw beleid, dat naar verwachting in Q4 2024 door het college wordt vastgesteld. Dit nieuwe beleid zal verder ingaan op het gebied van zorg en welzijn ten behoeve van het prettig ouder worden van senioren in Den Haag.
- In 2025 wordt over de uitkomsten van een enquête onder senioren gerapporteerd over hoe zij de stad ervaren, en wordt eveneens de Ouderenmonitor geüpdatet. Daarnaast blijven we de belangenbehartiging van senioren stimuleren (RIS312678 ).
- We verhogen de continuïteit van Haags Ontmoeten locaties doordat het mogelijk wordt om voor drie jaar subsidie aan te vragen. Daarnaast bieden we ruimte voor extra Haags ontmoeten locaties in Loosduinen, Leidschenveen-Ypenburg en Laak. Deze stadsdelen zijn gekozen om het aanbod aan Haags Ontmoeten locaties beter aan te laten sluiten op de vraag (RIS318617 ).
- We blijven organisaties en senioren stimuleren om activiteiten voor senioren te organiseren (RIS318892 en RIS316812 ). Daarnaast zetten we op verschillende manieren extra in op vitaliteit en een gezonde leefstijl van senioren. Zo starten we met het gericht stimuleren van maaltijdinitiatieven voor senioren, om ondervoeding tegen te gaan en een verbeterde gezondheid en ontmoeting te stimuleren (RIS318890 ).
- De gemeente werkt samen met partners, zoals huisartsen, fysiotherapeuten, sport- en beweegaanbieders, aan een sluitende valpreventieketen. Onderdeel hiervan is dat in 2025 minimaal 600 senioren kunnen meedoen aan een valpreventietraining (RIS316587 ).
- We continueren en versterken de samenwerking tussen wonen en welzijn zodat senioren langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Dit gebeurt onder andere binnen de uitvoering van de acties in de woonzorgvisie en via de inzet van het Centrum Groepswonen.
Welzijn en Servicepunten XL
- De gemeente blijft zich inzetten op de vaste basisinfrastructuur van professioneel welzijnswerk voor de ondersteuning van kwetsbare inwoners. Haagse inwoners kunnen op een laagdrempelige manier kosteloos gebruik blijven maken van onafhankelijke ondersteuning voor informatie & advies en kortdurende praktische en/of psychosociale ondersteuning. De inzet op het jeugd- en jongerenwerk en het opbouwwerk wordt toegelicht in programma 14 van deze programmabegroting.
- In 2025 wordt ingezet op meer integraliteit ten aanzien van de eigen en de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van de zeventien bekende en vertrouwde wijkcentra met een Servicepunt XL. Dit is ter bevordering van korte lijnen tussen professionals voor effectieve en efficiënte samenwerking om kwetsbare inwoners zo goed en snel mogelijk te ondersteunen.
- In 2025 wordt de nieuwe financieringsmethodiek voor het professionele welzijnswerk geïntroduceerd. De nieuwe wijze van financiering gaat in vanaf 2026.
- We versterken de samenwerking tussen het zorgdomein en het sociaal domein. Dat doen we onder meer door de continuering en uitbreiding van Welzijn op Recept (als onderdeel van de SPUK-gelden).
- We ontwikkelen een instrument om de klanttevredenheid van bewoners met betrekking tot de dienstverlening op de Servicepunten XL te meten.
- We versterken het ouderenwerk (in de vorm van capaciteit) om in te spelen op de toenemende behoefte aan ondersteuning en complexere hulpvragen van ouderen.
Eenzaamheid
- De gemeente Den Haag blijft zich inzetten voor de aanpak eenzaamheid. Vanaf 2025 is een nieuwe actielijn voor de aanpak van eenzaamheid van kracht, die naar verwachting in Q4 2024 wordt vastgesteld door het college. In deze nieuwe actielijn 2025-2026 zijn bewustwording, zelfredzaamheid en een passend ondersteuningsaanbod van belang.
- Via de Servicepunten XL worden signalen over eenzaamheid bij inwoners nader onderzocht en vindt zo nodig doorverwijzing plaats.
- We zetten de samenwerking met het landelijke VWS-programma Eén tegen Eenzaamheid en de samenwerking en kennisdeling binnen G4-verband voort.
- De door Eén tegen Eenzaamheid aanbevolen methodiek rondom ‘tellen en vertellen’ blijven we gebruiken. We blijven kennis en onderzoek volgen, zowel landelijk als lokaal, om eigentijdse inzichten te benutten bij de aanpak van eenzaamheid.
- In onze communicatieactiviteiten werken we aan bewustwording en activering om eenzame inwoners te stimuleren zelf passende maatregelen te treffen én ook hun sociale omgeving te activeren om hulp te bieden.
- We blijven deskundigheidsbevordering aanbieden, o.a. de signaleringstraining eenzaamheid en maatwerktrainingen voor professionals. Daarnaast is doorgaande inzet om initiatieven en activiteiten die eenzame inwoners helpen om eenzaamheid te verminderen op gerichte wijze te ondersteunen.
Toegankelijkheid en inclusie voor mensen met een beperking
- De gemeente Den Haag wil een toegankelijke en inclusieve stad zijn. Een stad waarin alle inwoners – en dus ook inwoners met een beperking – zich thuis voelen en volwaardig mee kunnen doen aan alle onderdelen van de samenleving. Elke inwoner van Den Haag heeft op een gelijkwaardige manier toegang tot faciliteiten in de stad: bijvoorbeeld openbaar vervoer, onderwijs of recreatie.
- We voeren de acties uit de nieuwe Lokale Inclusie Agenda ‘In Den Haag doet iedereen onbeperkt mee 2024-2026’ (RIS 318989 ) uit.
- We blijven ons inzetten om de bewustwording over het onderwerp te vergroten onder de inwoners van de stad. Een voorbeeld hiervan is door de focus te verplaatsen van beperkingen naar mogelijkheden, en zo een positief beeld te schetsen.
- We werken doorlopend samen met ervaringsdeskundigen vanuit de kerngedachte ‘niets over ons, zonder ons’. Dit doen we o.a. door nauwe samenwerking met Stichting Voorall. Voorall behartigt de collectieve belangen van mensen met een beperking en geeft gevraagd en ongevraagd (beleids)advies.
Emancipatie
- We voeren de activiteiten uit zoals opgenomen voor het jaar 2025 in de uitvoeringsagenda's met betrekking tot queer- en vrouwenemancipatie uit de nota 'Inclusief Samenleven: allemaal anders, iedereen Haags' (RIS318932)
- In het bijzonder zullen we ons voor queeremancipatie concentreren op het bevorderen van queersensitiviteit bij hulpverlenings- en welzijnsinstellingen en gemeentelijke afdelingen die direct of indirect te maken hebben met jongeren.
- Voor vrouwenemancipatie hebben we bijzondere aandacht voor het realiseren van de vrouwenrechtswinkel per eind 2025, preventie van straatintimidatie en het subsidiëren van vrouwenorganisaties.
Wat mag het kosten?
Voor Participatie en Informele hulp zijn voor 2025 €28,9 mln. aan lasten begroot en €3,3 mln. aan baten. Dit bestaat uit:
- €3,3 mln. voor de brede SPUK voor onder andere het versterken van mantelzorg, valpreventie, eenzaamheid en de sociale basis.
- €23,4 beleidsmiddelen die grotendeels worden ingezet voor bekostiging van de subsidieregelingen.
- €2,3 mln. aan overige lasten.
- De begrote baten betreft de €3,3 mln. voor de brede SPUK.
Voor Zorg en Welzijn zijn voor 2025 €15,8 mln. aan lasten begroot. Dit bestaat uit:
- €14,8 mln. beleidsmiddelen die grotendeels worden ingezet voor zorg en welzijn subsidies t.b.v. Haagse Welzijnsinstellingen. Deze subsidies hebben vooral betrekking op de exploitatie van de servicepunten (XL) en de professionele inzet die vanuit de servicepunten wordt ingezet / aangeboden.
- €1,0 mln. aan overige lasten.
Voor Eigenaar en participatie zijn voor 2025 € 3,0 mln. aan lasten begroot en €3,7 mln. aan baten.
Voor Emancipatie zijn er in 2025 voor €2,4 mln. aan lasten begroot. Dit bestaat uit:
- € 1,4 mln. ingezet voor bekostiging van de subsidieregelingen.
- € 1,0 mln. aan overige lasten.
In de tabel aan de begin van dit overzicht zit ook een bedrag van € 21,8 mln. aan lasten en € 0,9 mln. aan baten voor preventief jeugdbeleid. Dit is hier gepresenteerd vanwege administratieve regelgeving. De beleidsmatige uitwerking wat we daarvoor willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen komt terug onder de titel Bescherming jeugd en gezin en maatschappelijke opvang
Bescherming jeugd en gezin en maatschappelijke opvang
Bescherming jeugd en gezin en maatschappelijke opvang
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Bescherming jeugd en gezin en Maatschappelijke opvang | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 195.392 | 211.258 | 212.190 | 204.140 | 195.447 | 195.097 |
Baten | 30.120 | 37.496 | 34.186 | 33.893 | 26.452 | 26.093 |
Saldo | 165.271 | 173.762 | 178.004 | 170.247 | 168.995 | 169.004 |
Wat willen we bereiken?
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
Wettelijk is vastgelegd wanneer jeugdbescherming aan de orde is: indien er sprake is van een ernstige bedreiging van de ontwikkeling van de jeugdige én het niet accepteren van zorg door de ouders én er binnen een aanvaardbare termijn de ouders zelf de verantwoordelijkheid voor de opvoeding weer volledig kunnen dragen. De jeugdbescherming is erop gericht om de ernstige bedreiging weg te nemen zodat de ontwikkeling van de jeugdige op een goede wijze kan plaatsvinden. Hieruit vloeien de volgende doelstellingen uit voort:
- We zetten erop in dat de jeugdbescherming en -reclassering zijn werk op een kwalitatief goede manier kan uitvoeren;
- We zetten erop in dat bij complexe scheidingen alleen wordt overgegaan tot jeugdbescherming als dit een toegevoegde waarde heeft;
- We bereiden ons als stad en regio goed voor op het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming;
- We vereenvoudigen en uniformeren op regionaal niveau het proces van toeleiding naar jeugdhulp vanuit de GI’s;
- We gaan de methodieken, die de jeugdreclassering gebruikt, vernieuwen.
Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen
De H5-gemeenten hebben een gezamenlijke regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang Samen Bouwen Aan Maatschappelijk Herstel” (RIS315214 ) vastgesteld. Belangrijk in deze visie is de continuïteit van zorg, lokaal waar het kan, regionaal waar het moet, en zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig. Centraal staan drie opgaven:
- De toegang lokaal en dicht bij onze inwoners beleggen;
- Passende zorg en ondersteuning leveren in de eigen leefomgeving;
- Werken aan sociale inclusie.
Deze opgaven sluiten goed aan op de doelen en uitgangspunten die zijn opgenomen in het Haagse beleidskader Aanpak dakloosheid 2023-2030, Den Haag geeft thuis (RIS316085 ).
Als het gaat om dakloosheid zien we een eigen woonplek met passende ondersteuning als belangrijkste antwoord. Daarom zijn bovenop de extra ambities van de afgelopen jaren, in zowel de Aanpak Dakloosheid als in de concept Woonvisie de ambities om meer betaalbare woningen te bouwen en toe te voegen in de bestaande woningvoorraad, nog verder aangescherpt.
Als gemeente hebben we ons volledig aangesloten bij de koers, ambities en brede definitie van dakloosheid uit het landelijke actieplan. Een strategie waarbij essentiële thema’s als preventie, bestaanszekerheid, kortdurende opvang waar nodig en voldoende betaalbare huisvesting onderdeel zijn van de oplossing.
Huiselijk geweld en opvang van slachtoffers huiselijk geweld
Huiselijk geweld en kindermishandeling (hierna: huiselijk geweld) vormt een ernstige bedreiging voor de veiligheid en het welzijn van individuen en gezinnen en huishoudens (hierna: gezinnen) binnen de gemeente Den Haag. Als gemeente zetten we daarom maatregelen in om huiselijk geweld effectief aan te pakken en individuen en gezinnen te beschermen. De maatregelen zijn gericht op preventie en vroegsignalering, het inzetten van interventies en het bevorderen van de samenwerking tussen netwerkpartners.
De gemeente Den Haag werkt in de regio Haaglanden samen met regiogemeenten aan de aanpak huiselijk geweld. De regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Haaglanden is verlengd tot eind 2025 (RIS314012 “Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Haaglanden”). In de regionale aanpak heeft Veilig Thuis Haaglanden (VTH) als advies- en meldpunt een belangrijke rol. Evenals de GGD Haaglanden in de preventie van huiselijk geweld middels het organiseren van voorlichtingen en trainingen.
Verward en onbegrepen gedrag (voorheen ambulante GGZ)
Met het beleid op het gebied van verward en onbegrepen gedrag willen we mensen met GGZ-problematiek die zelfstandig in de stad wonen of dakloos zijn ondersteunen én trachten we overlast en onveiligheid te voorkomen of te doen afnemen. We zetten ons in voor een brede groep Hagenaars die meestal zorg nodig heeft: van mensen die in stilte lijden tot mensen die in verwarde toestand een gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Het beleid op dit onderdeel voor de komende jaren is vastgelegd in de 'Beleidsbrief verward en onbegrepen gedrag' (RIS318840 ).
Sekswerkbeleid en Aanpak mensenhandel
Sekswerkbeleid
De Nota Sekswerk Den Haag 2025-2029 beschrijft het Haagse sekswerkbeleid. Met het Haagse sekswerkbeleid wil de gemeente dat alle sekswerkers veilig en gezond en zonder stigma kunnen werken. We blijven ons inzetten om de toegang tot voorzieningen en hulpverlening te verbeteren. De afname van geweld tegen sekswerkers is daarnaast ook een belangrijk onderdeel van het beleid.
Mensenhandel
Met het ingezette beleid wil de gemeente mensenhandel voorkomen en bestrijden en slachtoffers beschermen.
Wat gaan we ervoor doen?
Preventief Jeugdbeleid
- Vanuit het programma Haagse Kansrijke Start zetten we samen met partners uit het medische en sociale domein in op het bieden van passende zorg. Met verschillende interventies zoals Stevig Ouderschap, Nu Niet Zwanger en Moeders Informeren Moeders prenataal bieden we (toekomstige) ouders ondersteuning.
- We maken gebruik van een meerjarige subsidieregeling jeugdpreventie (RIS316054 ). Het doel van de subsidieregeling jeugdpreventie is het versterken van jeugdigen in kwetsbare posities en hun gezin door middel van trainingen, advies, ondersteuning en ontwikkelingsgerichte activiteiten gericht op preventie zodat alle jeugdigen in een stimulerende en kansrijke omgeving kunnen opgroeien.
- We verstevigen de samenwerking met de twee samenwerkingsverbanden Kracht en rondomJou ten behoeve van de preventieve opgave.
- We intensiveren de aanpak om de vaccinatiegraad te verhogen vanuit het programma laagdrempelig voorlichten en vaccineren.
- We verstevigen de positie van de JGZ en zetten in op het vergroten van het bereik van de JGZ. Dit doen we door de CJG's nog meer als herkenbare, betrouwbare partner in de stad neer te zetten waar ouders terecht kunnen met vragen over opgroeien en opvoeden;
- Vanuit de Haagse Preventie Aanpak (HPA) zetten we in op vier focuslijnen:
- Een goede start bieden voor ieder kind;
- Het verbeteren van de mentale gezondheid;
- Het bevorderen van bestaanszekerheid en maatschappelijke participatie;
- Het bevorderen van een gezonde leefstijl met oog voor onderliggende problematiek zoals armoede.
Jeugdparticipatie
We zetten in op maatschappelijke participatie door jeugdigen mee te laten praten, meedenken en meedoen:
- We maken gebruik van een meerjarige subsidieregeling jeugdparticipatie. De doelstelling van de subsidieregeling jeugdparticipatie is het leveren van een bijdrage aan jeugdparticipatie, zorgen voor verbinding van jeugdigen onderling en met de stad en het stimuleren van maatschappelijke betrokkenheid onder jeugdigen.
- We stimuleren jeugdigen om zelf hun rechten te kennen en zich bewust te zijn van de mogelijkheden om voor deze rechten op te komen. Dit doen we door in samenwerking met de Kinder- en Jongerenrechtswinkel Den Haag een Kinderrechtendebat te organiseren. Daarnaast organiseren we in samenwerking met het Haags Nationaal Theater de Voorstelling Kinderrechten voor en door kinderen van Haagse basisscholen. Ook geven we de informerende en inspirerende kinderrechtenkrant uit voor de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool.
- Als Den Haag zijn we de eerste grote kandidaat-gemeente in Nederland dat aangesloten is bij het Child Friendly Cities Initiative. In 2025 wordt hier verder invulling aangegeven.
- We verstevigen de samenwerking en inzet van de Haagse jongerenraad door op structurele basis met ze in gesprek te gaan en een actievere rol te geven in de beleidscyclus van het jeugdbeleid.
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
- Door het akkoord over de caseloadverlaging (RIS317708 ) in oktober 2023, zijn de GI’s in staat om te gaan werken met een gezonde werkdruk. We gaan op de voet volgen of de GI's erin slagen om het benodigde personeel aan te trekken en monitoren of de wettelijke normen behaald worden;
- Bij de afweging of bij een complexe scheiding er een beschermingsmaatregel geadviseerd moet worden, spelen verschillende partners in de jeugdbeschermingsketen een rol: Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en de GI’s. Het streven is om in 2024 een gezamenlijk handelingsperspectief te hebben en geen beschermingsmaatregelen meer te treffen als dat niet bijdraagt aan de veiligheid van het kind ook al is er dan sprake van een complexe scheiding.
- In 2025 zetten we de proeftuin in het kader van het toekomstscenario voort (RIS317708 , RIS313425 en RIS316057 ). Ook zorgen we, op basis van de lessen die we komende periode uit het eerste jaar proeftuin kunnen trekken, dat waar dat kan lessen uit de proeftuin breder kunnen worden toegepast. Ook brengen we relevante lessen in in het landelijke ontwikkeltraject. Dat volgen we verder op de voet om in lijn daarmee de veranderopgave in de regio vorm te geven.
- In samenspraak met betrokkenen is in 2024 het toeleidingproces opnieuw ontworpen. In 2025 zal dit nieuwe toeleidingproces worden geïmplementeerd (en wordt dit vastgelegd in een geactualiseerd samenwerkingsprotocol tussen gemeente en GI’s);
- De jeugdreclassering werkt eraan verschillende werkwijzen, zoals die nu worden gehanteerd, door te ontwikkelen naar een landelijk uniforme methodiek (Jeugdreclassering in Verbinding). Vanuit het programma ‘preventie met gezag’ wordt momenteel een pilot gefinancierd; Straatkracht. Deze pilot wordt geëvalueerd en vervolgens zal worden bezien of en hoe de methodiek straatkracht breder kan worden toegepast. Straatkracht is een intensieve werkwijze van de jeugdreclassering. De werkwijze is gericht op het ondersteunen van jongeren in het weg-bewegen van een (georganiseerde) criminele en gewelddadige context, naar een positief, veiliger en pro-sociaal leven.
Maatschappelijke opvang en beschermd wonen
- We voeren de activiteiten uit die zijn opgenomen in het Beleidskader Aanpak dakloosheid 2023-2030 Den Haag geeft huis (RIS316085 ).
- We blijven daarbij de focus houden op jongeren en betrekken ervaringskennis bij beleid en uitvoering.
- We voeren de acties uit die in het beleidskader onder de verschillende thema's voor 2025 zijn opgenomen. Deze thema's zijn:
- Voor iedereen een passende plek
- Voor iedereen financiële bestaanszekerheid
- Voor iedereen passende ondersteuning
- Iedereen weet de weg
- In 2025 maken we nieuwe afspraken over de (financiering van) maatschappelijke opvang met zorgaanbieders, zodat de omslag die in de Aanpak dakloosheid is omschreven vorm krijgt richting 2030.
- We werken in regionaal verband verder aan opgaves die zijn geformuleerd in de regiovisie “Samen Bouwen Aan Maatschappelijk Herstel” (RIS315214 ):
- Voor 2025 betekent dit onder andere dat we de toegang tot Beschermd Wonen lokaal hebben belegd bij de regiogemeente.
- We maken nieuwe afspraken met de regio om de samenwerking te versterken, en gezamenlijk de opgave rondom Beschermd Wonen op te pakken. Daarbij ligt de focus op uitstroom uit beschermd wonen voorzieningen naar zelfstandig wonen en het spreiden van voorzieningen.
Huiselijk geweld en opvang van slachtoffers huiselijk geweld
- De regionale opvang en ondersteuning voor slachtoffers van huiselijk geweld (code rood zaken) organiseren wij samen met Arosa (onderdeel van KesslerPerspektief) en het Leger des Heils. Samen met Arosa en het Leger des Heils werken we de komende jaren toe naar een nieuwe vorm van opvang, ook wel Oranjehuis genoemd.
- Vooruitlopend op het landelijk Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de Hervormingsagenda Jeugd versterkt de gemeente momenteel de Haagse lokale teams, zodat wordt voldaan aan het nieuwe kwaliteitskader Werken aan Veiligheid (zie Proeftuin).
- De gemeente Den Haag zet in 2025 in op laagdrempelige hulp en preventie en vroegsignalering middels de subsidieregeling ‘Preventie en Vroegsignalering huiselijk geweld Den Haag’ (RIS 312635 ). Hiermee ondersteunen wij diverse organisaties die actief zijn in onze stad en dicht bij de burger staan.
- De gemeente richt zich op preventie en dienstverlening bij specifieke vormen van geweld, zoals ouderenmishandeling en gendergerelateerd geweld, waaronder stalking, en femicide (RIS 317334 ). Er wordt in samenwerking met alle betrokken organisaties uitvoering gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst van de Lokale Alliantie oudermishandeling Den Haag.
Verward en onbegrepen gedrag (voorheen ambulante GGZ)
De Haagse aanpak voorziet met inzet van Wmo-middelen in een vergaande en wijkgerichte verbinding tussen het zorgdomein, het sociaal domein en het veiligheidsdomein.
De Haagse inzet voor de komende periode kent twee speerpunten:
- Het nader vormgeven van zogenaamde Zelfregie- en herstelinitiatieven (ZHI’s) die psychisch kwetsbare bewoners in staat stellen om zelf te beslissen over hun leven, herstel en de zorg en laagdrempelige ondersteuning die daarbij hoort;
- De verbinding van het medisch, sociaal en veiligheidsdomein met de inzet van integrale GGZ-wijkteams voor mensen met een Ernstige Psychische Aandoening (EPA) die in de Haagse wijken wonen. Voor de intensivering van de aanpak verward en onbegrepen gedrag zijn landelijk middelen beschikbaar gesteld waarmee we in Den Haag het onderdeel 'Aanpak overlast verward gedrag' voor personen waarover veelvuldig meldingen bij de politie worden geregistreerd verder inrichten.
Sekswerkbeleid
- In 2025 geven we verder invulling aan de toekomst raamsekswerk (RIS318710 ).
- Met de eind 2023 opgerichte klankbordgroep betrekken we ook in 2025 sekswerkers en (ex) sekswerkers bij het Haagse sekswerkbeleid. Daarbij ligt de focus op het bestrijden van stigma en het verbeteren van de positie van sekswerkers.
- We ondersteunen sekswerkers die hun werkomstandigheden willen verbeteren. Dat kan zowel binnen de seksbranche als door middel van een integraal uitstapprogramma, uitgevoerd door SHOP en Stichting De Haven.
Mensenhandel
In 2025 wordt uitvoering gegeven aan het nieuwe actieprogramma. Zo wordt er ingezet op:
- het vergroten van weerbaarheid van kwetsbare groepen door middel van trainingen aan jongeren en mensen met een licht verstandelijke beperking.
- het geven van voorlichtingen en trainingen aan migranten en migrantenorganisaties, gericht op preventie en vroege signalering van arbeidsuitbuiting.
- veldwerk onder sekswerkers in raamstraten, clubs, privé-huizen, erotische massagesalons en online mogelijk te blijven maken, zodat misstanden vroeg gesignaleerd kunnen worden.
- het uitbreiden van het bestaande gemeentelijke netwerk van aandachtsfunctionarissen. Zij zorgen voor borging van kennis binnen een team en weten wat te doen wanneer een collega een verdachte situatie opmerkt.
- het bieden van zorgcoördinatie, opvang en maatschappelijke, sociale en/ of juridische begeleiding aan slachtoffers.
Wat mag het kosten?
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
Aan jeugdbescherming wordt in 2025 € 9,4 mln. besteed, dit is vrijwel volledig inkoop van jeugdhulp.
Maatschappelijke opvang en beschermd wonen
Bij Maatschappelijke opvang is sprake van € 43,3mln. aan lasten en € 7,7 mln. aan baten. De lasten bestaan uit:
- € 25,4 mln. aan subsidiemiddelen voor het realiseren van het beleidskader Aanpak dakloosheid 2023-2030 Den Haag geeft huis (RIS316085 );
- € 9,1 mln. aan maatwerkarrangementen;
- € 0,9 mln. aan apparaatslasten.
- € 1,7 mln. aan kosten voor afschrijvingen van Zorgaccommodaties.
- € 6,2 mln. voor het uitvoeren van het Daklozenloket en het opvangen van gezinnen. Dit betreft voornamelijk salarissen.
De baten betreffen:
- 5,5 mln. betreffen de onttrekkingen aan de twee reserves Reserve Maatschappelijke opvang en Regiofunctie Maatschappelijke opvang.
- € 2,2 mln. aan huren voor zorgaccomodaties
Bij Beschermd Wonen is sprake van € 55,6 mln. aan lasten en € 1,4 mln. aan baten uit eigen bijdragen opgelegd en geïnd door het CAK. De lasten betreffen met name maatwerkarrangementen Zorg in natura (€ 55,3 mln.) en PGB (€ 0,4 mln.).
Huiselijk geweld en opvang van slachtoffers huiselijk geweld ==
De begrote lasten voor Huiselijk geweld en vrouwen opvang zijn €28,6mln. En de begrote baten € mln. De begrote lasten en baten bestaand uit:
- € 1,6 mln. aan apparaatslasten,
- € 2,2mln. onttrekking reserve regiofunctie vrouwenopvang (baten en lasten) en
- € 24,8 resterende beleidsmiddelen, voor onder andere de opvang van slachtoffers van huiselijk geweld en Veilig Thuis Haaglanden (deelnemersbijdrage Den Haag).
Veilig thuis
- De begrote lasten van Veilig Thuis Haaglanden zijn ca. € 16,5 mln. Deze begrote lasten worden gedekt uit de GR-opbrengsten (financiering deelnemende gemeenten) van ca. € 21,1 mln.
Verward en onbegrepen gedrag (voorheen ambulante GGZ)
De begrote lasten voor verward en onbegrepen gedrag € 22,0 mln. en de begrote baten € 1,7 mln. De begrote lasten en baten bestaan uit:
- € 0,9 mln. apparaatslasten,
- € 1,3 mln. voor de regeling heroïnebehandeling en
- € 19,8 mln. aan reguliere beleidsmiddelen.
De begrote baten van 1,3 mln. zijn de ontvangsten van het Rijk voor de regeling heroïnebehandeling en
€ 0,4 mln. voor ZonMW Aanpak overlast verward gedrag
In de tabel aan de begin van dit overzicht zit ook een bedrag van € 36,6 mln. aan lasten voor Jeugdhulp (toegang en eerstelijnsvoorziening) en kinderbescherming. Dit is hier gepresenteerd vanwege administratieve regelgeving. De beleidsmatige uitwerking wat we daarvoor willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen komt terug onder de titel Jeugdhulp
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 163.031 | 181.696 | 187.644 | 180.962 | 180.821 | 180.855 |
Baten | 1.878 | 4.439 | 1.386 | 4.800 | 4.800 | 4.800 |
Saldo | 161.153 | 177.257 | 186.258 | 176.162 | 176.021 | 176.055 |
Wat willen we bereiken?
Wmo Individuele voorzieningen (inclusief dienstverlening)
We willen de Wmo toekomstbestendig en betaalbaar houden, en kunnen de inwoners die dat nodig hebben maatwerkondersteuning blijven bieden. De gemeente biedt inwoners om hen zo lang mogelijk verantwoord zelfstandig thuis te laten wonen geïndiceerde maatwerkvoorzieningen in en om het eigen huis. Bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, individuele begeleiding, dagbesteding, hulpmiddelen, vervoersvoorzieningen en woningaanpassingen. Demografische en maatschappelijke ontwikkelingen vragen bijzondere aandacht. Hierbij kan worden gedacht aan de (dubbele) vergrijzing, de toename van het aantal chronische zieken, schaarste aan personeel in zorgberoepen, en de schaarste aan betaalbare en geschikte woonruimte. Daarom creëerde het huidige college financiële ruimte om structureel te investeren in preventie, het versterken van de sociale basis en het inzetten op zorginnovatie.
Wonen en Zorg
De gemeente voert regie op het vraagstuk rondom Wonen en Zorg. Het doel is het realiseren van voldoende woonplekken en een goede verdeling van de aandachts- en zorgdoelgroepen en het organiseren van integrale preventie, passende ondersteuning en zorg rondom het wonen. De gemeente wil integraal (wonen en zorg breed, voor de verschillende zorgdoelgroepen en ouderen) sturen op deze opgave en bijdragen aan de realisatie van (nieuwe) woonzorgconcepten. Hierbij wordt de verbinding gelegd tussen wonen en zorg voor onder andere: mensen met een beperking, mensen die uitstromen uit maatschappelijke opvang, beschermd wonen en GGZ, jongeren uit jeugdzorg, huiselijk geweld en ouderen. Wonen en zorg heeft een relatie tot andere aandachtsgroepen met specifieke woonwensen, waaronder statushouders, nieuwkomers en arbeidsmigranten, die in de huidige wooncrisis met elkaar concurreren om de schaarse woonruimte. En een relatie tot de schaarste aan zorgpersoneel, waardoor de oplossingen voor wonen en zorg grotendeels gevonden moeten gaan worden in slimme woonzorgconcepten.
Technologie voor Thuis
De druk op de zorg blijft toenemen en de zorg moet anders georganiseerd worden, door de zorgvraag terug te dringen en de zorg en ondersteuning slimmer te leveren. Technologie speelt hier een belangrijke rol in. We willen dat Haagse inwoners met technologische innovaties ondersteund worden om zelfredzaam te leven en thuis te wonen. Dit doen we gezamenlijk met programma's 11 en 7.
Wat gaan we ervoor doen?
Wmo Individuele voorzieningen (inclusief dienstverlening)
- We zetten in op het versterken van preventie en de sociale basis. Zo voorkomen we dat bewoners grotere problemen krijgen. We leggen daarvoor verbindingen met het informele domein (voorliggend veld of algemene voorzieningen). Bijvoorbeeld met de pilot valpreventie en met de preventiemedewerker die in de wijk voorlichting geeft aan maatschappelijke organisaties. En door samen met de woningcorporaties een (financierings)kader uit te werken voor het oplossen van knelpunten in de gemeenschappelijke ruimten van wooncomplexen.
- We zetten in op het tijdiger reageren op signalen van inwoners, zoals bij de Wmo-meldingen. Ook maakt het niet uit bij welk loket Hagenaars aankloppen met hun verzoek, zij zijn per definitie op het juiste adres. Daarom brengen wij meer verbinding tussen de informele en formele ondersteuning. Servicepunten XL, cliëntondersteuners, ouderenconsulenten en Wmo-wijkteams weten van elkaar wie wat doet, en hoe zij elkaar kunnen vinden. Bijvoorbeeld door elkaars trainingen te gebruiken.
- We starten met de voorbereiding van de implementatie van de landelijk invoering van de inkomensafhankelijke Wmo-eigen bijdrage. Zo kan de gegevensuitwisseling met het CAK, die de eigen bijdragen voor de gemeenten int, van start op de geplande ingangsdatum 1 januari 2026.
- We zetten ons samen met belangenorganisaties in voor doelgroepenvervoer waar leerlingen, senioren en mensen met een beperking op kunnen rekenen. Wij geven de onafhankelijke klachtencommissie een belangrijke rol om signalen en trends te bespreken met de gemeente en vervoerder om de kwaliteit van het vervoer te helpen verbeteren.
Wonen en zorg
- We realiseren nieuwe kaders voor wonen en zorg door het vormgeven van de woonzorgvisie, met als onderlegger de woonzorganalyse met data over vraag en aanbod. In de woonzorgvisie stellen we prioriteiten.
- We werken de woonzorgvisie uit in gebiedsgerichte uitvoeringsplannen. Per gebied werken we aan wonen-, zorg en welzijnsoplossingen en innovatieve woonzorgconcepten, op basis van de concrete opgave per gebied. We sluiten hierbij aan bij bestaande netwerken en activiteiten in de gebieden.
- We sturen (mee) op het realiseren van de reguliere woonplekken (nieuwbouw, bestaande bouw: sociale huur, particuliere huur en koop) en van extra woonplekken voor zorgdoelgroepen en collectieve woonvormen voor ouderen via onder andere het Doorbraakplan en door middel van een zorgvastgoedstrategie samen met de zorgaanbieders.
- We zetten in op het maken van slimme combinaties op locaties, tussen woonplekken voor zorgdoelgroepen/ aandachtsgroepen én voorzieningen of functies die bijdragen aan de buurt, om zo meerdere claims op de schaarse ruimte te combineren en bij te dragen aan de leefbaarheid.
- We realiseren een Haags thuis+ flats-concept voor ouderen, we zetten in op doorstroming en hospita regelingen voor verschillende doelgroepen.
- We zetten in op het realiseren en mogelijk maken van innovatieve woonzorgconcepten voor ouderen, jongeren uit jeugdzorg, (ex)dakloze gezinnen, jongeren en volwassenen en voor huiselijk geweld (Oranjehuis concept).
- We realiseren met behulp van data en technologische innovatie structureel en actueel inzicht in de vraag en het aanbod rondom wonen en zorg om meer strategisch te sturen op het vraagstuk.
- We zetten met brede strategische communicatie in op bewustwording in de stad.
- Bij dit wordt aangesloten bij cq worden dwarsverbanden gemaakt met het beleid voor passende huisvesting voor verschillende doelgroepen vanuit het programma Stadsontwikkeling en wonen.
Technologie voor Thuis
- De gemeente Den Haag voert het actieprogramma Technologie voor Thuis 2024-2026 (RIS319231 ) uit. Daarin staan langs de gehele innovatieketen – van vraagformulering, tot ontwikkelen en toetsen van oplossingen en uiteindelijk matching aan eindgebruikers en implementatie – acties opgenomen om de ontwikkeling en het gebruik van goede oplossingen te stimuleren.
- We blijven inzetten op het testen van technologie in de living labs of via citizen science, het verzamelen van gebruikerservaringen. Zo weten we wat werkt en voor wie. Daarbij zoeken we meer aansluiting met landelijke onderzoekstrajecten.
- We versterken de ‘infrastructuur’ waar inwoners technologie kunnen vinden en gebruiken: er moet in Den Haag een breed netwerk zijn van goed bevoorrade uitleenpunten voor technologie, waar inwoners hulp kunnen krijgen bij de juiste match en het gebruik van technologie. We maken afspraken met de zorgketen (zoals huisartsen en ziekenhuizen) om door te verwijzen naar deze uitleenpunten.
- We stimuleren Haagse aanbieders om de meest kansrijke technologieën te proberen en te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan beeldzorg of digitale dagbesteding.
- Samen met zo'n twintig partners uit zorg en welzijn, bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek realiseren we de Zorginnovatiehub (werktitel). Op 1600m2 aan de Leyweg komt innovatieve zorg en welzijn, de iZi woning, een uitleenpunt voor technologie, ruimte voor start-ups, een werkwinkel en onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten. Begin 2025 gaat de hub open en richting 2028 worden steeds meer activiteiten vanuit de Zorginnovatiehub georganiseerd.
Wat mag het kosten?
Wmo Individuele voorzieningen (inclusief dienstverlening)
De begrote lasten bedragen € 187,6 mln., bestaande uit:
- € 147,4 mln. voorzieningen te leveren door zorgaanbieders, leveranciers van hulpmiddelen, vervoerders en installateurs aan inwoners;
- € 8,1 mln. aan keuringen van cliënten, zonnebloemauto’s voor rolstoelvervoer, onderhoud aan trapliften, draaideuronderhoud
- € 7,6 mln. voor aanpassingen van het ICT-landschap;
- € 24,4 mln. aan gemeentelijke dienstverlening. Het gaat hierbij onder meer om de kosten voor klantgesprekken.
De baten bedragen -/- € 1,3 mln.
Jeugdhulp
Jeugdhulp
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Jeugdhulp | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 180.473 | 184.391 | 169.706 | 140.526 | 138.795 | 138.795 |
Baten | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 180.300 | 184.391 | 169.706 | 140.526 | 138.795 | 138.795 |
Wat willen we bereiken?
- Haagse jeugdigen groeien op in een veilige, stimulerende en kansrijke omgeving, zo thuis mogelijk om zich te ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen die naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving;
- Haagse jeugdigen hebben een stevige start: we richten onze inzet op het verminderen van de jeugd gezondheidsachterstanden en het verminderen van de druk op én het voorkomen van de jeugdhulp;
- Haagse jeugdigen en gezinnen in kwetsbare posities die ondersteuning nodig hebben, ontvangen tijdige en betaalbare zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is;
- Haagse jeugdigen worden beschermd door de jeugdbescherming effectiever en slimmer te organiseren om samenhangende hulp en steun te organiseren voor het kind en de ouders/opvoeders.
Wat gaan we ervoor doen?
(Doorontwikkeling Haags Toekomstperspectief Jeugd)
Na de start op 1 januari 2024 bouwen we, samen met de samenwerkingsverbanden Kracht en rondomJou, door aan het Haags Toekomstperspectief Jeugd- en Gezinshulp (HTP) (RIS309877 ). In 2025 richten we ons op het bestendigen van de organisaties en zetten we in op diverse ontwikkelopgaven om met het nieuwe stelsel de beoogde ambities te realiseren. We zetten in op normaliseren en het versterken van gezinsgericht werken binnen de jeugdhulp.
We willen de schaarse jeugdhulp inzetten voor de meest kwetsbare jeugdigen. Om dit te realiseren is het van belang te normaliseren, onder andere door via preventie de omgeving van jeugdigen te versterken. Mede hierdoor zorgen we ervoor dat jeugdigen die echt specialistische zorg nodig hebben, deze ook (op tijd) krijgen. We stimuleren deze manier van kijken bij professionele organisaties die doorverwijzen naar de samenwerkingsverbanden. De samenwerkingsverbanden hebben deze manier van kijken in hun werkwijze opgenomen en doen dit in 2025 via onderstaande:
- We versterken onze denk- en werkwijze om naast opdrachtgever ook doeltreffend te kunnen handelen in het partnerschap om zo de ambities van het toekomstperspectief te kunnen verzilveren. Omdat de samenwerkingsverbanden zich in een netwerk van andere samenwerkingspartners in de stad bevindt (scholen, politie, sociale basis, veiligheidspartners, etc.) betekent dit dat we ook met deze partijen vanuit partnerschap samenwerken.
- We versterken en richten het gezinsgericht werken in voor de gehele stad. Ook wordt het gezinsgericht werken uitgebreid met partners, zoals de JGZ en de volwassenen-GGZ.
- Met het gezinsgericht werken versterken we de lokale infrastructuur waarin gezinnen met problemen op meerdere leefgebieden met integrale hulp- en dienstverlening (WMO, jeugd en SZW) kunnen worden ondersteund.
- In 2024 stellen we met de samenwerkingsverbanden, de gemeente en andere partners – zoals welzijn, huisartsen, Gecertificeerde Instellingen (GI’s), onderwijs, etc. - een manifest op om te komen tot een gezamenlijke ambitie. Dit is nodig omdat de beoogde veranderingen alleen kan worden bereikt als deze partners gezamenlijk aan dezelfde ontwikkeling werken.
Gespecialiseerde jeugdhulp
- Met de sturing op kostenbeheersing, waarbij invulling wordt gegeven aan de Hervormingsagenda Jeugd, wordt lokaal en regionaal ingezet op het terugdringen van de kosten door gerichtere keuzes te maken (RIS318282). Zo wordt o.a. verkend hoe met een geselecteerd aantal aanbieders gerichter de verblijfsvoorzieningen worden ingericht, t.b.v. omvorming, afschaling en verkorting van de verblijfsduur, met een passende bekostiging. Tevens wordt gestuurd op de grootste en snelst in omzet stijgende regionaal gecontracteerde aanbieders, o.a. middels de bestedingsruimte.
- In 2025 worden activiteiten uitgevoerd uit de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden 2021-2025 (RIS309034). De ambities zijn vertaald in een uitvoeringsplan gericht op o.a. voortzetting van de regionale aanpak wachttijden, omvorming van de Jeugdhulpplus en realisatie van alternatieven, afspraken rondom grensverkeer van zorg in het onderwijs, voorbereiding op het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en het meten van de outcome van de jeugdhulp.
- We werken aan de afbouw van residentiële jeugdhulp (vermindering uithuisplaatsing)
Jeugdhulpplus
- We zetten in op af- en ombouw van gesloten jeugdhulp, waarbij in 2025 de hulp zo kleinschalig en zo thuis mogelijk georganiseerd is, en onderwijs centraal staat.
- We gaan verder met het realiseren van alternatieven en zetten in op vermindering van vrijheidsbeperkende maatregelen.
Wat mag het kosten?
De begrote middelen voor de totale Jeugdhulp ad € 216,2 mln. worden als volgt besteed:
- Voorzieningen (inclusief PGB's) ad € 196,3 mln. voor jeugdpreventie, basisjeugdhulp, specialistische jeugdhulp, hoog-specialistische jeugdhulp en vervoer van jeugdigen.
- Inzet voor de gemeenschappelijke regelingen bij Veilig thuis en bij de inkoop H9 en voor proeftuin kind- en gezinsbescherming € 8,9 mln.
- Organisatiekosten voor onder andere Beleid, team risicogroepen en het veilig verder team € 8,7 mln.
- Diverse overige kosten € 2,4 mln.
Hierboven is aangeven dat het totaal aan begrote middelen voor de Jeugdhulp € 216,2 mln. betreft. Vanwege administratieve regelgeving is enkel € 169,7 mln. begroot onder dit cluster. De overige middelen zijn:
- € 31,3 mln. aan lasten voor Jeugdhulp (toegang en eerstelijnsvoorziening). Dit is hier gepresenteerd vanwege administratieve regelgeving. De beleidsmatige uitwerking wat we daarvoor willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen komt terug onder de titel Jeugdhulp.
- € 5,3 mln. aan lasten voor kinderbescherming
- € 9,4 mln. aan lasten voor jeugdbescherming
- € 0,5 mln. overig
Volksgezondheid
Volksgezondheid
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Volksgezondheid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 92.509 | 104.564 | 91.340 | 88.630 | 87.754 | 87.556 |
Baten | 55.256 | 59.628 | 48.555 | 46.280 | 45.637 | 45.487 |
Saldo | 37.253 | 44.936 | 42.785 | 42.350 | 42.117 | 42.069 |
Wat willen we bereiken?
Openbare gezondheidszorg
De gemeente zet in op een gezonder Den Haag, waarbij de gezondheid behouden of verbeterd wordt en de gezondheidsachterstanden worden teruggebracht. Hierbij wordt uitgegaan van positieve gezondheid en ligt de aandacht op functioneren, de veerkracht en de eigen regie. Om de gezondheid van de Hagenaars te bevorderen heeft de gemeente extra aandacht voor:
- De leefomgeving in de wijk
- Mentale gezondheid
- Gezond gewicht
Haagse preventieaanpak (HPA)*
De gemeente werkt middels de HPA (RIS316587 ) in 2025 aan twee doelen:
We zetten in op het verkleinen van de gezondheidsverschillen:
- De gemeente heeft een lange termijn doel geformuleerd voor 2040.
- Een tussentijds doel voor 2026 is een afname van 10% van het verschil in (zeer) goed ervaren gezondheid tussen wijken met en zonder achterstand.
- Afname van de instroom in de eerste-lijns jeugdhulp.
* De HPA is een domeinoverstijgende aanpak die op meerdere programma’s uit de begroting actief is. Er is voor gekozen om de HPA bij programma 8 te omschrijven, omdat hier ook de financiële middelen zijn geplaatst.
Inzet en besteding vindt ook in andere programma’s plaats, zoals programma 5, 6, 7, 10 en 14.
Jeugdgezondheidszorg
De gemeente wil de Jeugdgezondheidszorg binnen de CJG's als de herkenbare, betrouwbare partner in de stad neerzetten waar ouders terecht kunnen met vragen over opgroeien en opvoeden.
GGD Haaglanden (Gemeenschappelijke regeling en lokaal)
GGD Haaglanden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de regio Haaglanden. Uitgangspunt is gelijke kansen op een goede gezondheid voor iedereen. De visie 2030 van de GGD heeft 5 ambities: voorvechter gelijke kansen op een goede gezondheid, regionale partner acute problemen publieke gezondheid, adviseur voor een gezonde leefomgeving, veilig vangnet waar dat nog ontbreekt en een deskundige, proactieve organisatie.
Ambulancevervoer
De ambulancezorg GGD Haaglanden zorgt voor toegankelijke, kwalitatief hoogwaardige, veilige en betaalbare ambulancezorg o.b.v. het Landelijk Protocol Ambulancezorg. Door gebruik te maken van een data-dashboard is er continu zicht op de prestaties van de ambulances als het gaat om spreiding, aanrijd, - respons- en statustijden. Dit biedt de mogelijkheid om bij afwijkingen tijdig bij te sturen. Om de zorg betaalbaar te houden, wordt tijdens elke rit bekeken of vervoer naar het ziekenhuis nodig is of dat de zorg thuis geleverd kan worden.
Wat gaan we ervoor doen?
Openbare gezondheidszorg
- De gemeente verlengt het Actieprogramma Preventie (RIS309230 ).
- De geïntensiveerde Haagse Aanpak Gezond Gewicht (HAGG) zet de gemeente door. De missie van HAGG is ‘samen gezond gewoon maken’. Dit doen we door integraal te investeren in gezond opgroeien: thuis, in de wijk en op school. Dit doen we bijvoorbeeld door een doorlopende lijn gezondheid op school, het aanbieden van leefstijlinterventies en kinderen (en ouders) weerbaar maken tegen verleidingen.
- De leefomgeving gaat de gemeente versterken door in 2025 minimaal 2 groene participatieve projecten te ondersteunen én op minimaal twee plekken in de stad worden UV-schade verminderende maatregelen toegepast, zoals het planten van bomen of het plaatsen van UV-werende doeken.
- In 2025 blijft de gemeente extra aandacht hebben voor de mentale gezondheid van jongeren op school en in de wijk. De bredere aanpak voor suïcidepreventie SuMoNa (suïcidepreventie, monitoring en nazorg) is een meerwaarde in de stad en blijft de gemeente continueren.
- We geven invulling aan het Integraal Zorg Akkoord (IZA) doordat gemeenten, zorgverzekeraars, GGD en zorg- &welzijnsinstellingen in regionaal verband werken aan de uitvoering van het regioplan. De gemeente Den Haag gaat haar deel van de werkagenda IZA uitvoeren met als doel om de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg te garanderen en de kosten te beheersen, waarbij preventie steeds meer van belang is.
Haagse preventieaanpak
- De gemeente zet met de HPA in op preventie. Deze preventieve activiteiten richten zich op het voorkomen van problematiek en voorkomen dat lichte problematiek erger wordt, en focussen zich op de volgende thema’s: een goede start voor het jonge kind, het verbeteren van de mentale gezondheid, versterken van bestaanszekerheid en maatschappelijke participatie, het stimuleren van een gezonde leefstijl.
- Voor een totaaloverzicht van de activiteiten zie het uitvoeringsplan van de HPA (RIS318619 ). Gedurende de jaren kunnen activiteiten kunnen worden aangepast, afhankelijk van de impact die zij hebben op de na te streven doelstellingen en/of als uit data en inwonersparticipatie blijkt dat andere activiteiten (meer) gewenst zijn.
- Activiteiten worden uitgevoerd door de gemeente zelf en door organisaties uit het medisch en sociaal domein. In de uitvoering bepalen we met bewoners (veelal wijkgericht) en professionals (zowel wijkgericht alsook stedelijk) interventies die het meest aansluiten en de meeste impact maken. Voorbeelden van organisaties uit het sociaal domein; financiële hulpverlening, jeugdhulp, welzijnspartijen. Uit het medisch domein: geboortezorg en huisartsen.
- Naast uitvoering van de activiteiten en sich, werkt de gemeente aan de integraliteit tussen de activiteiten en de samenwerkende stakeholders. Zo verbinden we activiteiten en professionals op het snijvlak van armoede en gezondheid en kansengelijkheid, omdat we weten dat hier de belangrijkste oorzaak zit van een goed ervaren gezondheid.
Jeugdgezondheidszorg
- De nieuwe dienstverlening van de JGZ wordt doorgezet, met de uitgangspunten kwalitatief, flexibel, met inspraak van ouders/ jeugdigen en extra ruimte voor zorg en ondersteuning aan jeugdigen in een kwetsbare positie. De JGZ behoudt ruimte voor innovatie, zoals meer outreachend werken in de wijken.
- Het cursusbureau wordt vernieuwd en wordt ingericht om bij te dragen aan het versterken van ouderschap.
- De landelijke dalende vaccinatiegraad is ook terug te zien in Den Haag. Uit de wijkcijfers blijkt dat de vaccinatiegraad in alle wijken daalt, en het laagst is in wijken met (gezondheids)achterstand. Het college wil daarom in 2025 inzetten op:
- Voortzetting van het krijgen van vaccinaties op alle CJG-locaties in de stad, zoals in 2024 gestart vanuit het programma Laagdrempelig voorlichten en vaccineren.
- Vaccinatiemomenten worden herhaaldelijk onder de aandacht gebracht zodat inwoners bewust worden van de nut en noodzaak van vaccineren.
- Doorgaan met de doelgroepgerichte aanpak onderbouwd met gedragsonderzoek en kennis van de doelgroep.
- Binnen dit programma worden medische JGZ/GGD professionals en sleutelfiguren ingezet bij bijeenkomsten in de stad om Haagse inwoners (en daarmee dus ook kwetsbare doelgroepen) te voorzien van goede informatie over vaccinaties.
- Daarnaast faciliteren we Haagse netwerkprofessionals, zoals huisartsen, kinderdagverblijfhouders en verloskundigenpraktijken bij het leveren van een actieve bijdrage aan deze opgave. Hierbij is er ook aandacht voor feiten en desinformatie die rondgaat over vaccineren.
GGD Haaglanden (gemeenschappelijke regeling en lokaal)
GGD Haaglanden voert voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD/VTH wettelijke- en regionale taken uit op gebied van publieke gezondheid, ze werkt hierbij primair vanuit de vijf ambities uit de Visie 2030. Voor de GR-uitgewerkte taken verwijst GGD Haaglanden naar de GR-Ontwerpbegroting 2025 .
Daarnaast voert GGD Haaglanden taken uit voor gemeente Den Haag. Dit noemen we lokale taken.
- De GGD voert activiteiten uit om zoveel mogelijk gezondheidswinst te behalen. Het gaat onder andere om programma's als de Haags Aanpak Gezond Gewicht, Nu Niet Zwanger, de Gezonde school aanpak en activiteiten op het gebied van seksuele gezondheid, maar ook aandacht voor mondgezondheid,
- De GGD geeft inzicht in de gezondheidssituatie van de Haagse inwoners via de Gezondheidsgids. Daarnaast levert de GGD-maatwerkonderzoek en advies.
- De GGD bestrijdt infectieziekten. De GGD is –conform de wet publieke gezondheid- ook actief betrokken bij het verhogen van de vaccinatiegraad, samen met de JGZ.
- De GGD bevordert mede een gezonde leefomgeving door onder andere mee te denken en werken aan omgevingsplannen. Ze adviseert proactief vanuit gezondheidsperspectief op nieuwe ontwikkelingen en is vanwege de kennisfunctie derhalve ook nauw betrokken bij het Integraal Zorg Akkoord.
Ambulancevervoer
- De introductie van verbeterde zorg voor mensen met verward gedrag door gebruik te maken van specialistisch vervoer en zorg voor psychiatrische patiënten is geëvalueerd en gezien de positieve resultaten wordt dat gecontinueerd.
- Op dit moment wordt gezocht naar nog een nieuwe ambulance dependance in de Noordcirkel van Den Haag om ook in die omgeving tot betere prestaties te komen. Ook zal op die locatie het centraal bureau van de RAVH worden gehuisvest.
- Er is een ontwikkeltraject naar RAVH 2.0 waarbij er meer taken gecentraliseerd worden in een RAVH bureau en de governance op andere wijze wordt ingericht. Tevens is er sprake van een herpositionering van de Meldkamer Ambulancezorg vanuit de VRH naar de Gemeente/GGD. Dit laatste is noodzakelijk om aan vigerende wetgeving te voldoen.
- Met de zorgverzekeraars is afgesproken om de paraatheid (beschikbaarheid van aantal ambulances) verder uit te breiden om aan de groeiende zorgvraag te kunnen blijven voldoen met bijbehorende responstijden.
- Op regionaal niveau worden nieuwe samenwerkingsvormen georganiseerd (Zorg coördinatie) die een verbetering beogen om de patiënt zorg op maat te kunnen bieden.
Wat mag het kosten?
Openbare gezondheidszorg
Voor het jaar 2025 is voor € 26,6 mln. aan lasten begroot en € 3 mln. aan baten. Deze bestaan uit:
- € 5,0 mln. ingezet voor bekostiging voor subsidieregelingen en lokale taken GGD.
- € 7,3 mln. bijdrage Gemeente Den Haag aan de gemeenschappelijke regeling (GR).
- € 11,1 mln. Haagse Preventie Aanpak.
- € 3,1 mln. aan lasten in het kader van de Brede SPUK IZA GALA (koppeling met HPA)
- De begrote baten € 3,0 mln. zijn ontvangsten van het Rijk (Brede SPUK) voor de regelingen: terugdringen gezondheidsachterstanden, mentale gezondheid, aanpak overgewicht en Obesitas, leefomgeving, opgroeien in een kansrijke omgeving en vroeg signalering alcoholproblematiek, versterken kennis- en adviesfuncties GGD en coördinatiekosten regionale aanpak.
Jeugdgezondheidszorg
Voor JGZ is er voor het jaar 2025 voor €26,7 mln. aan lasten begroot. Deze bestaan uit:
- € 24,2 mln. voor de reguliere taken jeugdgezondheidszorg, moeders informeren moeders, programma vaccinatiegraad verhogen, vroeg voorschoolse educatie, gezinsketenaanpak en HPA.
- € 2,5 mln. overige lasten waaronder de lasten voor het onderhoud van de CJG panden en automatiseringslasten.
GGD Haaglanden (gemeenschappelijke regeling en lokaal)
De begrote lasten van GGD Haaglanden zijn ca. € 19,8 mln. Deze lasten zijn als volgt opgebouwd:
- € 13,5mln. aan salarissen en sociale lasten
- € 4,4 mln. overige lasten (o.a. medische lab-kosten, vaccinaties, activiteitenbudgetten)
- € 1,9 mln. bedrijfsvoeringstoeslag (o.a. huisvestingslasten en automatiseringslasten).
Deze begrote lasten worden gedekt uit de volgende opbrengsten:
- € 18,0 mln. GR-opbrengsten (financiering deelnemende gemeenten);
- € 6 ,8 mln. GR-opbrengsten (externe financiering, o.a. ASG- regeling);
- € 0,9 mln. Niet GR- opbrengsten (financiering gemeenten o.a. regionale overeenkomsten en lokaal Den Haag);
Ambulancevervoer
Voor ambulancezorg is er voor het jaar 2025. € 18,3 mln. aan lasten begroot. Deze bestaan uit:
- € 4,5 mln. overige lasten (waaronder de lasten voor ambulances).
- € 13,8 mln. salarissen en sociale lasten.
Deze begrote lasten worden gedekt uit opbrengsten vanuit de Coöperatie RAV Haaglanden:
- € 19,9 mln. (contract zorgverzekeraar) ‘
- € 0,7 mln. vanuit de opbrengsten VWS overgangsregeling FLO (Functioneel leeftijdsontslag).
Opgave nieuwkomers
Opgave nieuwkomers
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Opgave nieuwkomers | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 45.146 | 77.386 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 45.146 | 81.740 | 2.900 | 1.900 | 1.900 | 0 |
Saldo | 0 | -4.354 | -2.900 | -1.900 | -1.900 | 0 |
Wat willen we bereiken?
Ook in 2025 zal de gemeente Den Haag, in samenwerking met het COA, opvang bieden aan asielzoekers en Oekraïense ontheemden. Als gevolg van de voortdurende oorlog in de Oekraïne en het landelijke tekort aan asielopvangplekken, wordt vanuit het Rijk en het COA een aanhoudend beroep op de gemeente Den Haag gedaan om opvangplekken te realiseren. Omdat wij als stad onze verantwoordelijkheid nemen en een bijdrage willen leveren aan het opvangvraagstuk, zijn we in de zomer van 2023 gestart met de Haagse aanpak opvang nieuwkomers. Dit is een integrale aanpak om te komen tot een duurzame opvang en huisvesting voor de nieuwkomers in onze stad, waarbij ook ruimte is voor andere (aandachts)groepen (RIS316033 ). Doel is bij voorkeur permanente opvang cq woonplekken te realiseren zodat mensen zich kunnen binden aan de omgeving en woonplekken ook op de lange termijn beschikbaar blijven als woning. Vanuit de Haagse aanpak is ons doel om duurzaam ontheemden uit Oekraïne en asielzoekers in Den Haag op goede wijze te vangen. Dit doen we door in te zetten op duurzame multifunctionele locaties, waarbij meerdere doelgroepen gecombineerd en/of gefaseerd opgevangen of gehuisvest kunnen worden en waar sociale voorzieningen worden ingericht die ook voor de buurt van waarde zijn. De sociaal beheerders op de locaties en de locatiemanagers van de gemeente en COA hebben in samenwerking actief en gericht bijgedragen aan de leefbaarheid en veiligheid op en rondom onze opvanglocaties. In 2025 zijn er mede door onze inspanningen weinig tot geen overlast en/of incidenten.
Wat gaan we ervoor doen?
- Wij gaan in 2025 ongeveer 1250 Oekraïense ontheemden en 2500 asielzoekers opvangen in Den Haag. De opvang van ontheemden uit Oekraïne is door de gemeente georganiseerd. De asielzoekers worden deels door het COA opgevangen.
- We zetten de zoektocht naar duurzame opvanghuisvestingslocaties onafgebroken voort. Hierdoor organiseren we voldoende tijdelijke opvangcapaciteit en tevens een aantal duurzame multifunctionele locaties..
- De opvang van Oekraïense ontheemden en asielzoekers voldoet tenminste aan de daaraan gestelde internationale en nationale eisen.
- In samenwerking met onze partners en COA hebben we de bijbehorende sociale voorzieningen voor de Oekraïense ontheemden en asielzoekers georganiseerd.
- We gaan inloopavonden voor omwonenden organiseren op alle locaties die worden verlengd en/of bij nieuwe locaties voor Oekraïense ontheemden en/of asielzoekers. Op deze avonden gaan medewerkers van de gemeente (en het COA) in gesprek over de opvang met omwonenden.
PS: De taakstelling opvang Oekraïense ontheemden en asielzoekers wordt bepaald en betaald door het Rijk (medebewind). In overleg met het Rijk wordt de taakstelling en daarmee ook de vergoeding periodiek bijgesteld op basis van de werkelijke in- en uitstroom van Oekraïense ontheemden en asielzoekers. Deze begroting is gebaseerd de huidige (wettelijke) afspraken met het vorige kabinet. Het nieuwe kabinet heeft aangeven de instroom te willen beperken. Mogelijk dat dit leidt tot nieuwe/andere afspraken en daarmee een bijgestelde taakstelling en begroting.
Wat mag het kosten?
De opvang van Nieuwkomers wordt volledig betaald door het Rijk. De vergoeding is tenminste kostendekkend. Eventuele overschotten worden gestort in de reserve Nieuwkomers, die gebruikt wordt om financiële risico's af te dekken en te investeren in duurzame multifunctionele opvanglocaties. In de begroting gaan we uit van gelijke baten en lasten op basis van de geplande taakstelling (P*Q). Vanwege de onzekerheid van beleid en vergoedingen is er voor verdere jaren (lees 2025 en verder) nog geen begroting opgenomen. De € 2,9 mln. baten betreffen een onttrekking voor de het doorbraakplan woningen zorgdoelgroepen en statushouders € 1,0 mln. 2025 (programma 13) en € 1,9 mln. Jongvolwassen statushouders 15 (programma 8)