Gemeenteraad
Gemeenteraad
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Gemeenteraad | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 1.810 | 2.054 | 2.134 | 2.134 | 2.134 | 2.134 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.810 | 2.054 | 2.134 | 2.134 | 2.134 | 2.134 |
Wat willen we bereiken?
De gemeenteraad bestaat uit 45 gekozen inwoners van Den Haag. Deze raadsleden vertegenwoordigen de mensen die in Den Haag wonen. De gemeenteraad heeft het voor het zeggen in de gemeente en samen met burgemeester en wethouders besturen zij de stad.
De gemeenteraad maakt keuzes die veel zaken in de stad bepalen. De raad stelt ook elk jaar vast hoeveel geld er komt voor alle plannen. De raad kijkt ook hoe het college van burgemeester en wethouders het beleid heeft uitgevoerd. Elke vier jaar kiezen de inwoners van de stad een nieuwe gemeenteraad. De eerstvolgende keer is in maart 2026.
Wat gaan we ervoor doen?
De raad stelt als volksvertegenwoordiger de kaders vast en controleert of het beleid wordt uitgevoerd binnen deze kaders. In de commissie-en raadsvergaderingen vindt de besluitvorming hierover plaats.
Raadsvergaderingen zijn openbaar. Inwoners van Den Haag zijn van harte welkom: als insprekers en als publiek. Inwoners worden als speciale ‘gast van de raad’ uitgenodigd bij de raadsvergaderingen. De gemeenteraad vindt het belangrijk dat bewoners kennis maken met het werk van de gemeenteraad. Om zoveel mogelijk verschillende bewoners hiervoor uit te nodigen, wordt er ieder kwartaal een aantal willekeurige inwoners van Den Haag geselecteerd. Zij ontvangen een persoonlijke uitnodiging op naam, ondertekend door de burgemeester, de voorzitter van de raad.
Verder organiseert de raad jaarlijks drie sessies in de stad onder de noemer ‘Raad in de stad’. Bewoners uit een stadsdeel gaan dan in gesprek met de raadsleden. Onderwerpen die van belang zijn voor het stadsdeel komen aan de orde. Na afloop van de bijeenkomst gaat de raad in een commissievergadering praten over de opbrengsten.
Scholen komen graag langs in de raadzaal om te leren over politiek en democratie. Voor basisscholen is er het programma ‘Democracity’ van ProDemos. Met begeleiding van één of meer raadsleden gaan scholieren aan de slag met de bouw van hun ‘eigen’ stad. Middelbare scholen kunnen deelnemen aan het programma ‘Klassenbezoek’, ook van ProDemos. Zij gaan dan met elkaar en een raadslid in gesprek over het organiseren van een fictief festival. Twee keer per jaar wordt een aantal klassen uitgenodigd voor het kindervragenuur, waarin leerlingen hun vragen kunnen voorleggen aan raadsleden, wethouders en de burgemeester.
Wat mag het kosten?
De activiteit Gemeenteraad betreft de (maandelijkse) vergoedingen aan de raadsleden. Hiervoor is een budget beschikbaar van € 2,1 mln.
Daarnaast zijn er nog budgetten beschikbaar voor de apparaatskosten van de gemeenteraad en de bestuursondersteuning door de griffie. Deze zijn apart in de begroting toegelicht.
Apparaatskosten gemeenteraad
Apparaatskosten gemeenteraad
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Apparaatskosten Gemeenteraad | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 4.104 | 4.448 | 4.578 | 4.579 | 4.538 | 4.538 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 4.104 | 4.448 | 4.578 | 4.579 | 4.538 | 4.538 |
Wat willen we bereiken?
Het treffen van voorzieningen t.b.v. de raad, zoals facilitaire ondersteuning van raads- en commissievergaderingen en gemeenteraadsfracties (werkplekken). Het betalen van vergoedingen aan fracties (Verordening fractieondersteuning 2023 RIS314529 ).
Wat gaan we ervoor doen?
Het verlenen van facilitaire ondersteuning bij raads- en commissievergaderingen en gemeenteraadsfracties (beschikbaar stellen van werkplekken). Het betalen van vergoedingen aan fracties.
In 2025 wordt uitvoering gegeven aan het besluit van de raad om de audiovisuele voorzieningen in de raadzaal en in de commissiezaal te vervangen. Dit is gelet op de leeftijd van de apparatuur noodzakelijk.
Ook zal naar verwachting uitvoering gegeven worden aan het besluit van de raad de commissiezaal te verbouwen en in overeenstemming te brengen met hoe de raadzaal er uit ziet. Daarmee ontstaat een volwaardige vergaderzaal voor commissievergaderingen.
Wat mag het kosten?
Voor de apparaatskosten gemeenteraad is een budget begroot van € 4,6 mln. Hiervan heeft € 2,8 mln. betrekking op het betalen van fractieondersteuning aan de gemeenteraadsfracties en € 1,8 mln op facilitaire ondersteuning.
Bestuursondersteuning gemeenteraad
Bestuursondersteuning gemeenteraad
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Bestuursondersteuning Gemeenteraad | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 3.150 | 2.877 | 2.966 | 2.966 | 2.966 | 2.966 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 3.150 | 2.877 | 2.966 | 2.966 | 2.966 | 2.966 |
Wat willen we bereiken?
Het ondersteunen van de gemeenteraad en de raadscommissies en de communicatie tussen inwoners en de gemeenteraad verzorgen.
Wat gaan we ervoor doen?
Het organiseren van commissie- en raadsvergaderingen en de besluitvorming door de raad.
Alle communicatie-uitingen van de raad, zowel op papier, via de website als op social media.
De griffie ondersteunt de gemeenteraad. De ambtenaren van de griffie zorgen er voor dat de raad en de raadscommissies kunnen vergaderen. Ook vertelt de griffie aan de stad wat de raad doet. Dat is te lezen op de website maar ook op social media. De griffie organiseert schoolbezoeken aan de raadzaal. Scholieren maken zo kennis met het werk van raadsleden. Ook bezoeken inwoners de gemeenteraad en gaan de raadsleden op bezoek in de stadsdelen.
De raad vraagt meer van de griffie: om de bestuurlijke besluitvorming te verbeteren wordt gewerkt aan een bredere (inhoudelijke) ondersteuning van de raad. Daarbij valt te denken aan:
- Het opstellen en onderhouden van themadossiers
- Het adviseren van de raad over de geschiedenis van totstandkoming van een dossier
- De ondersteuning van de nog te benoemen raadsrapporteurs
- Actieplan opkomstbevordering voor de verkiezingen van de gemeenteraad in maart 2026.
Wat mag het kosten?
Voor de bestuursondersteuning is een budget begroot van € 3,0 mln. Hiervan is 2,2 mln. bestemd voor salariskosten van de medewerkers van de griffie en € 0,8 mln. voor overige kosten.
Rekenkamer
Rekenkamer
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Rekenkamer | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 988 | 1.295 | 1.236 | 1.236 | 1.236 | 1.236 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 988 | 1.295 | 1.236 | 1.236 | 1.236 | 1.236 |
Wat willen we bereiken?
De kaderstellende en controlerende rol van de raad versterken door onderzoeken te doen naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
Wat gaan we ervoor doen?
De gemeentelijke rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het beleid dat het gemeentebestuur voert.
Naast de onderzoeken worden doorwerkingsonderzoeken uitgevoerd naar de opvolging van raadsbesluiten over eerdere rekenkamerrapporten.
Wat mag het kosten?
Voor de Rekenkamer is een budget begroot van € 1,2 mln. Hiervan is 0,9 mln. bestemd voor salariskosten van de medewerkers van de Rekenkamer en € 0,3 mln. voor overige kosten.
Ombudsman
Ombudsman
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Ombudsman | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 1.057 | 1.180 | 1.221 | 1.221 | 1.221 | 1.221 |
Baten | 40 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Saldo | 1.018 | 1.145 | 1.186 | 1.186 | 1.186 | 1.186 |
Wat willen we bereiken?
Het uit een onafhankelijke positie behandelen van klachten van Haagse inwoners, ondernemers en instellingen die vastlopen bij de gemeente. Met als doel de gemeente te laten leren van klachten ten behoeve van (verbetering van) de dienstverlening.
Wat gaan we ervoor doen?
De gemeentelijke ombudsman en de jeugdombudsman behandelen klachten van inwoners, jongeren, ondernemers en instellingen en rapporteren hierover. De ombudsmannen zijn onafhankelijk. Ook is bij de ombudsman de gemeentelijke Anti-discriminatievoorziening ondergebracht.
De middelen voor de anti-discriminatievoorziening zijn toegekend aan de ombudsman vanuit programma 14. Ze zijn dus niet meer opgenomen in programma 1.
Wat mag het kosten?
Voor de ombudsman en jeugdombudsman is een budget begroot van € 1,2 mln. Hiervan is 1,0 mln. bestemd voor salariskosten en € 0,2 mln. voor overige kosten.
Voor de anti-discriminatievoorziening is een apart budget begroot bij programma 14.
Gemeentelijke accountantsdienst
Gemeentelijke accountantsdienst
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 3.552 | 4.961 | 5.443 | 5.443 | 5.443 | 5.443 |
Baten | 267 | 285 | 296 | 296 | 296 | 296 |
Saldo | 3.284 | 4.676 | 5.147 | 5.147 | 5.147 | 5.147 |
Wat willen we bereiken?
De Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag (GAD) is de accountant van de gemeente Den Haag en gelieerde organisaties. De GAD levert een bijdrage aan het vertrouwen in de maatschappij en draagt bij aan het verbeteren van organisaties in de publieke sector. Voor meer informatie zie ons jaarplan (RIS317792 ).
Wat gaan we ervoor doen?
- De GAD voert wettelijke en niet wettelijke controles uit en geeft diverse controleverklaringen af.
- De GAD deelt haar kennis met de gemeente en gelieerde organisaties.
- De GAD ondersteunt de gemeenteraad en het college bij hun taken gericht op de (financiële) controle.
Wat mag het kosten?
Voor de GAD is een budget begroot van € 5,1 mln. (lasten € 5,4 mln. en baten € 0,3 mln.). Hiervan is 4,3 mln. bestemd voor salariskosten van medewerkers van de GAD en € 1,1 mln. voor overige kosten. De baten hebben betrekking op werkzaamheden uitgevoerd voor externen.